Η παρούσα μεταπτυχιακή μελέτη αφορά την διερεύνηση των παραγόντων συσκευασίας τροφίμων, που επηρεάζουν την αγοραστική απόφαση των καταναλωτών. Συγκεκριμένα μελετάται η περίπτωση των τροφίμων ιδιωτικής ετικέτας. Εξετάζεται η σημαντικότητα όλων των στοιχείων της συσκευασίας, όπως είναι τα οπτικά στοιχεία δηλαδή το χρώμα, τα γραφικά, το σχήμα και το μέγεθος.
Επιπλέον εξετάζονται τα πληροφοριακά στοιχεία που αναγράφονται σε κάθε συσκευασία αλλά και τα τεχνολογικά στοιχεία, όπως είναι τα υλικά συσκευασίας και στοιχεία που συνδέονται με τον τρόπο ζωής των καταναλωτών. Στόχος λοιπόν της μελέτης αυτής, είναι η διερεύνηση και αξιολόγηση των στοιχείων συσκευασίας των τροφίμων ιδιωτικής ετικέτας (private labels), στην αγοραστική απόφαση των καταναλωτών, δεδομένου ότι τα τελευταία χρόνια είναι πολύ έντονη η διείσδυση των προϊόντων αυτών στην αγορά και συγκεκριμένα στην κατηγορία των τροφίμων.
Η μεθοδολογία που ακολουθήθηκε περιελάμβανε αρχικά την ανασκόπηση της διεθνούς βιβλιογραφίας γύρω από το συγκεκριμένο θέμα, έπειτα τη δημιουργία θεωρητικού υποδείγματος και τον προσδιορισμό των βασικών ερευνητικών υποθέσεων. Στη συνέχεια διεξήχθη ποιοτική έρευνα, μέσω μιας ομάδας εστίασης και ακολούθως ποσοτική έρευνα, με τη χρήση δομημένου ερωτηματολογίου. Έπειτα επεξεργάστηκαν τα δεδομένα με το στατιστικό πρόγραμμα SPSS 17.0 για τη διεξαγωγή των αποτελεσμάτων προς την κατεύθυνση επιβεβαίωσης ή μη των ερευνητικών υποθέσεων. Τελικά οι ερευνητικές υποθέσεις επιβεβαιώθηκαν, με τα στοιχεία συσκευασίας να καθορίζουν την απόφαση των καταναλωτών, σε διαφορετικό βαθμό το καθένα από αυτά.
The present postgraduate study, concerns the investigation of the factors of food
packaging that influences the purchasing decision of consumers. Specifically the case of
private label food is being studied. Particularly, the importance of all elements of packing
is examined, as they are the optical elements, that is to say the colour, graphic, the form
and the size.
Moreover the informative elements are being examined, that are marked in each
packing. but also the technological elements, as are the materials of packing and elements
that are connected with the way of life of consumers. The main objective of this study, is
the investigation and evaluation of elements of food packaging of the private label
category, in the purchasing decision of consumers, since in the past few years the
infiltration of these products, is very intense in the market and concretely in the category of
food.
The methodology that was followed included initially the examination of the
international bibliography round the particular subject, then the creation of the theoretical
model and the determination of basic inquiring affairs. Afterwards a qualitative research
was carried out, via a focus group and flowingly a quantitative research, with the use of a
structured questionnaire. Then all data was processed, with the use of the statistical
program SPSS 17.0 on the conduct of results to the direction of confirmation or not of the
inquiring affairs. Finally the inquiring affairs were confirmed, with the elements of food
packaging to determine the decision of consumers, in different degree each one from these.