Βρισκόμαστε σε μια εποχή που η παγκοσμιοποίηση του κεφαλαίου, και των αγορών είναι γεγονός. Η ανάγκη επομένως για απόκτηση συγκριτικού πλεονεκτήματος, για τις επιχειρήσεις είναι επιτακτική. Για να το επιτύχουν αυτό επικεντρώνονται στην παραγωγή καλύτερων ποιοτικά προϊόντων ή υπηρεσιών που να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των πελατών με το χαμηλότερο δυνατό κόστος. Έτσι, κάτω από αυτές τις συνθήκες η παραγωγή, το πλεονέκτημα έναντι του ανταγωνισμού, η ανάπτυξη, παύουν πλέον να εξαρτώνται αποκλειστικά από το κόστος, καθώς νέες παράμετροι καθορίζουν σήμερα το βαθμό εμπορικής επιτυχίας ενός προϊόντος ή μίας υπηρεσίας. Η ποιότητα, η καινοτομία, ο χρόνος παράδοσης, η ορθολογική εκμετάλλευση των πόρων, συνθέτουν τα νέα κριτήρια, βάσει των οποίων ο καταναλωτής επιλέγει ή απορρίπτει προϊόντα και υπηρεσίες.
Όσον αφορά την ποιότητα είναι πλέον ένας από τους δυναμικότερους παράγοντες και το κλειδί για τη δημιουργία ανταγωνιστικών προϊόντων και υπηρεσιών σε μια καταναλωτική κοινωνία, όπου η ανταγωνιστικότητα παίζει καθοριστικό ρόλο στην οικονομία μιας χώρας. Η ποιότητα λοιπόν, είναι προϋπόθεση και όχι σκοπός, είναι αναγκαιότητα και όχι στόχος, είναι προϋπόθεση ανταγωνιστικότητας και επιβίωσης.
Με τα δεδομένα αυτά, η εισαγωγή Συστημάτων Διαχείρισης Ποιότητας αποτελεί αναγκαιότητα για την νοοτροπία της παραγωγικής διαδικασίας σε οποιαδήποτε επιχείρηση ή σύστημα. Αποτελεί αναγκαιότητα, όχι τόσο εξαιτίας της συμμόρφωσης προς θεσμικές ρυθμίσεις, όσο γιατί η απελευθέρωση του παγκοσμίου εμπορίου και οι απαιτήσεις που απορρέουν από αυτήν διαμορφώνουν νέα σύνορα για τα προϊόντα που διακινούνται, τα σύνορα ποιότητας.
Ωστόσο, ασκείται συγχρόνως έντονη κριτική σχετικά με το υψηλό κόστος εφαρμογής των προτύπων Συστημάτων Διαχείρισης Ποιότητας. Το κόστος εγκατάστασης και εφαρμογής ενός Συστήματος Διαχείρισης Ποιότητας περιλαμβάνει τις δαπάνες εκπαίδευσης σε θέματα ποιότητας, τον αναλωθέντα χρόνο του προσωπικού, την πρόσληψη συμβούλων, τις βελτιώσεις των υποδομών και τα τέλη πιστοποίησης. Η αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας του μπορεί να γίνει με τη συλλογή και ανάλυση του κόστους ποιότητας, που αποτελείται από τις δαπάνες πρόληψης και εκτίμησης και το κόστος αστοχιών. Η επένδυση στην πρόληψη έχει ως συνέπεια τη μείωση των αστοχιών και του κόστους εκτίμησης, που προοδευτικά οδηγεί σε σημαντική μείωση του συνολικού κόστους ποιότητας.
Το υπό εξέταση εργοστάσιο της επιχείρησης πιστοποιήθηκε κατά το πρότυπο ISO 9001 το 1993 και κατόπιν το 2008 εναρμονίστηκε με τις απαιτήσεις του ISO 9001:2008. Το συνολικό κόστος έφτασε τις 168.260 ευρώ, με το πιο δαπανηρό στάδιο να είναι αυτό της ανάπτυξης και εγκατάστασης που κόστισε 129.612 ευρώ, αντιπροσωπεύοντας το 77% του συνολικού κόστους. Βέβαια, πρέπει να τονιστεί ότι το στάδιο εφαρμογής του Συστήματος Διαχείρισης Ποιότητας στην εν λόγω εταιρεία αντιπροσωπεύει ένα μικρό ποσοστό (16%) του συνολικού κόστους, λόγω της φύσης της εταιρείας και των συστημάτων παραγωγής της αφού η εφαρμογή του προτύπου είναι ενσωματωμένη στην λειτουργία του εργοστασίου και στις εσωτερικές διαδικασίες και δεν μπορεί να διαχωριστεί. Σύμφωνα με το διευθυντή ποιότητας του εργοστασίου, τα κυριότερα οφέλη σχετίζονται τόσο με την εσωτερική λειτουργία της επιχείρησης, όσο και με την εξωτερική. Δηλαδή παρατηρήθηκε και καλύτερη λειτουργία του εργοστασίου (συστήματα παραγωγής και προσωπικό), αλλά και αύξηση της ικανοποίησης των πελατών καθώς και βελτίωση της εικόνας της εταιρείας, αφού πρόκειται για μία εταιρεία που δεσμεύεται να λειτουργεί στην αγορά εφαρμόζοντας τα υψηλότερα πρότυπα επιχειρηματικής πρακτικής και να εξυπηρετεί τους πελάτες της υπεύθυνα και σύμφωνα με τους κανόνες δεοντολογίας.
Nowadays, the globalization of capital is a fact. Therefore, the need of business
to acquire a comparative advantage is compelling. To achieve this they focus on
producing better quality products and services that satisfy customer’s
requirements at the lowest possible cost. So, under these conditions, the
production, the competitive advantage, the growth, they no longer are
depending solely on cost, as new parameters now define the degree of
commercial success of a product or a service. The qualities, the innovation, the
delivery time, the rational exploitation of resources, are some factors that
create new criteria by which consumers choose or reject products and services.
As far as quality is concerned, is one of the most dynamic factor and the key to
create competitive products and services in a consumer society, where
competitiveness is crucial to the economy of the country. So quality is a
prerequisite and not a purpose, it is a necessity and not an objective, it is
requirement for competence and survival.
Under these circumstances, the introduction of a Quality Management System
is a necessity for the production process in any undertaking or scheme. It is a
necessity, not as a result of compliance with institutional rules but because of
the liberalization of world trade and of the requirements that form new frontier
for the traded products, which are the boundaries of quality.
However, there is strong criticism about the high implementation costs of
Quality Management Systems. The cost of installing and implementing a Quality
Management System includes the cost of quality training, the employee time,
hiring consultants, the cost of improving the infrastructure and certification
fees. The effectiveness of a quality management system can be measured by
collecting and analyzing quality costs, which consist of prevention, appraisal
and failure costs. Investment in prevention results in the decrease of failure and
appraisal costs, which gradually leads to a significant decrease of total quality
costs.
The company studied was certified according to ISO 9001 in 1993 and again in
2008 aligned with the requirements of ISO 9001:2008. The total cost reached
168.260 Euros, while the most expensive stage was the development and
deployment which cost 129,612 Euros, representing the 77% of total cost. Of
course, it should be noted that in the company the stage of Quality
Management System’s implementation represents a small proportion (16%) of
total cost, due to the nature of the company and its production systems since
the implementation of the model is embedded in the factory’s operation and in
the internal procedures and it cannot be separated.
According to the quality manager of the factory, the major benefits are
associated with the internal operations of the company, as well as with the
external. There was improvement at the function of the factory (production
systems and personnel) and at the customer’s satisfaction as well.
Furthermore, the company’s image was improved, since it is a company
committed to the market by applying the highest standards of business practice
and to serve customers responsibly and in accordance with deontology.