Σκοπός της εργασίας αυτής είναι η εμπεριστατωμένη διερεύνηση της έννοιας και του ρόλου Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης (ΕΚΕ) στον χώρο των Ελληνικών επιχειρήσεων τροφίμων. Παραλλήλως εξετάστηκε το κοινωνικό και οικονομικό προφίλ των καταναλωτών και οι προσδοκίες τους από τις Ελληνικές επιχειρήσεις τροφίμων. Η πολυδιάστατη έννοια της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης εξετάστηκε εξονυχιστικά σε όλες τις εκφάνσεις της. Η εξέταση αυτή του θεωρητικού υπόβαθρου της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης περιέλαβε τις διαστάσεις της και την αλληλοσυσχέτισή της με άλλες έννοιες όπως ηθική καταναλωτών, αξιολόγηση καταναλωτών, ενδιαφερόμενα μέρη και πρόθεση αγοράς.
Ελληνικές επιχειρήσεις τροφίμων εξετάστηκαν ως προς τις πρακτικές ΕΚΕ που υιοθετούν, προσδιορίστηκαν συγκεκριμένες ερευνητικές προτάσεις, οι οποίες στην συνέχεια αξιολογήθηκαν και αναλύθηκαν. Η μεθοδολογία περιλαμβάνει την χρήση δομημένου ερωτηματολογίου βασισμένο στα δευτερογενή στοιχεία έρευνας και με τη βοήθεια του στατιστικού προγράμματος SPSS 17.0 για Windows που χρησιμοποιήθηκε για την εξαγωγή των αποτελεσμάτων.
Τα αποτελέσματα που προέκυψαν οδήγησαν στην επαλήθευση κάποιων υποθέσεων και στην διάψευση κάποιων άλλων. Το βασικό συμπέρασμα που προκύπτει είναι ότι παρότι οι Έλληνες καταναλωτές αναγνωρίζουν και επενδύουν στις τέσσερις βασικές συνιστώσες της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, συχνά την ταυτίζουν με την εταιρική φιλανθρωπία και χορηγία. Η γενική στάση των καταναλωτών προς τις κοινωνικά υπεύθυνες εταιρείες περιλαμβάνει δυσπιστία και επιφυλακτικότητα. Η ελλιπής ενημέρωση των καταναλωτών για το έργο των εταιρειών αυτών, επιδεινώνει την υπάρχουσα δυσπιστία. Ένα άλλο σημαντικό εύρημα, είναι ότι οι ίδιοι οι καταναλωτές, υπολείπονται ατομικής κοινωνικής ευθύνης όταν διακυβεύεται το προσωπικό τους συμφέρον.
The aim of this study is the integrated and deep examination of the general concept of Corporate Social Responsibility (CSR) in the field of Greek food corporations. The social and economic profiles of the consumers as well as their expectations from these corporations were examined. The multi-dimensional concept of Corporate Social Responsibility was the center of a detailed and exhaustive study. The theoretical background entails the dimensions of Corporate Social Responsibility, its interdependence on other relevant concepts such as consumer ethics, corporate evaluation, stakeholders’ theory and purchase intention.
Corporate Social Responsibility practices by Greek food enterprises were examined specific research hypotheses were defined, analyzed and evaluated. The methodology involves the use of concrete questionnaires based on secondary data. The SPSS (Statistical Package for Social Sciences) programme was also used to produce the findings of the research.
The results led to the verification of some of the hypotheses as well as the abolition of others. According to the main findings, although Greek consumers are fully aware of the four dimensions of Corporate Social Responsibility, they tend to identify Corporate Social Responsibility with corporate charity or sponsorship. Their attitude towards Corporate Social Responsibility corporations is one of distrust and suspicion. Insufficient information of Corporate Social Responsibility practices and benefits on the part of the consumer adds to the increase of the above-mentioned distrust. Another important finding is that consumers, themselves, lack individual social responsibility if their own interests are at stake.