Ο σκοπός της παρούσης εργασίας είναι διττός εξ’ ου και χωρίζεται σε δυο μέρη, το Θεωρητικό και το Ερευνητικό. Στο Θεωρητικό μέρος η εργασία ουσιαστικά αποτελεί απόσταγμα ενδελεχούς και επισταμένης βιβλιογραφικής επισκόπησης σχετικά με τις προτεινόμενες και ενδεικνυόμενες εταιρικές πρακτικές όσον αφορά την ενθάρρυνση της δημιουργικής σκέψης, εργασίας άρα της καινοτομίας. Η βιβλιογραφία που μελετάται στην εργασία αποτελεί έργο διακεκριμένων οικονομολόγων και ερευνητών που έχουν αφιερώσει τη ζωή τους στη μελέτη της πρωτοπόρου σκέψης και των ωφελειών που προκύπτουν από την ανάπτυξη και υιοθέτηση πρακτικών που σχετίζονται με τη διοίκηση του ανθρώπινου δυναμικού και αποσκοπούν στην απελευθέρωση της δημιουργικής ικανότητας του προσωπικού που απασχολείται στο χώρο των τροφίμων και των φυτικών προϊόντων.
Στο Ερευνητικό μέρος γίνεται μια προσπάθεια βολιδοσκόπησης της κατάστασης που επικρατεί στο χώρο των επιχειρήσεων τροφίμων και φυτικών προϊόντων, των τάσεων και των πρακτικών που ακολουθούν ορισμένες από τις γνωστές και καθιερωμένες εταιρείες στο χώρο, αλλά και της αξιολόγησης των εταιρικών αυτών πρακτικών από τους εργαζόμενους στις επιχειρήσεις αυτές. Για την καταμέτρηση των παραπάνω στοιχείων δομήθηκε ερωτηματολόγιο το οποίο περιείχε ερωτήσεις σχετικά με τα θέματα της τρέχουσας κατάστασης στο εργασιακό περιβάλλον από την σκοπιά του υπαλλήλου της επιχείρησης τροφίμων, της αντίληψης του υπαλλήλου όσον αφορά την στάση της επιχείρησης στην οποία απασχολείται απέναντι σε ζητήματα καινοτομίας, την καθοδήγηση της καινοτομίας από το HR, τις ανταμοιβές και τα κίνητρα για δημιουργικότητα και καινοτόμο σκέψη, την παραγωγή ιδεών εντός των πλαισίων της επιχείρησης, αλλά και για την εφαρμογή των καινοτόμων διαδικασιών από την επιχείρηση.
Η Έρευνα πραγματοποιήθηκε με αποστολή ερωτηματολογίων σε άτομα που απασχολούνται σε επιχειρήσεις τροφίμων και φυτικών προϊόντων. Από τα 280 ερωτηματολόγια που εστάλθησαν, απαντήθηκαν τα 101 διαμορφώνοντας ένα ποσοστό ανταπόκρισης της τάξεως του 36%. Τα αποτελέσματα της έρευνας επεξεργάσθηκαν με το στατιστικό πρόγραμμα S.P.S.S 17.0
Σχετικά με την επίδραση των πρακτικών που μελετήθηκαν, τα αποτελέσματα έδειξαν πως οι πρακτικές ενθάρρυνσης της καινοτομίας όντως επηρεάζουν την παραγωγή και την εφαρμογή καινοτομίας, όπως αυτές γίνονται αντιληπτές στη θεωρία από τις επιχειρήσεις και πως οι επιχειρήσεις τροφίμων πλέον ξεφεύγουν από τις παραδοσιακές ιεραρχικές δομές και οδεύουν προς πιο μοντέρνα λειτουργικά σχήματα.
The aim of this study is to explore and analyze the methods that companies use to
encourage innovation. The study is divided in two parts: the theoretical and the
inquiring part. In the theoretical part the work substantially constitutes a distillation of
a bibliographic review with regard to the proposed and advised corporate practices for
the encouragement of creative thought and work, hence of innovation.
The bibliography studied in the work constitutes work of distinguished economists
and researchers that have dedicated their lives to the studying of pioneer thought and
utilities that result from the growth and adoption of proceeding related to the
administration of human potential and aims in the release of the creative forces of
personnel that is occupied in the field of foods and plant products.
In the Inquiring part there is an effort to sound the prevailing situation in the field
of enterprises of foods and plant products, the tendencies and proceedings that follow
certain from the known and established companies in the field, but also to get an
evaluation of these corporate practices from the workers in these enterprises. For the
measurement of the elements above a questionnaire was structured, which contained
questions with regard to the subjects of the current situation in the labour environment
from the viewpoint of employee of enterprise of foods industry, the perception of
employee with regard to the attitude of enterprise in which he/she is occupied toward
questions of innovation, the guidance of innovation by the HR, the remunerations and
the motives for creativity and innovator thought, the production of ideas inside the
frames of enterprise, but also for the application of innovative processes from the
enterprise.
The research was carried out with questionnaires sent by email in individuals that
are occupied in enterprises of foods and plant products. From the 280 questionnaires
that were sent, the 101 were answered shaping a rate of correspondence of order
around 36%. The results of research were processed with the statistical program
S.P.S.S 17.0
With regard to the effect of the practices studied, the results showed that the
practices of encouragement of innovation indeed influence the production and the
application of innovation, as these become perceptible in the theory from the enterprises and that the enterprises of foods henceforth escape from tradihierarchical structures and march to more modern functional forms.