Τον Μάρτιο του 2000 κατά την σύνοδο κορυφής της Λισαβόνας, οι ηγέτες των
κυβερνήσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) έθεσαν σαν στόχο την οικονομική ανάπτυξη
της οικονομίας της ΕΕ καθώς και την αύξηση και την βελτίωση των θέσεων εργασίας. Η
χρήση των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) στην δημόσια διοίκηση
του εκάστοτε κράτους μέλους της ΕΕ καθώς και η διασυνοριακή συνεργασία των
κρατών μελών σε επίπεδο δημοσίας διοίκησης αλλά και η παροχή υπηρεσιών
διευρωπαϊκής ηλεκτρονικής διακυβέρνησης σε πολίτες και επιχειρήσεις, θα
συντελέσουν στην επίτευξη του στόχου αυτού.
Στην παρούσα διπλωματική εργασία γίνεται αναφορά στις έννοιες της ηλεκτρονικής
διακυβέρνησης, στις βασικότερες υπηρεσίες που προσφέρονται σε ένα περιβάλλον
ηλεκτρονικής διακυβέρνησης καθώς και μια ιστορική ανάδρομη στην εξέλιξη των
υπηρεσιών αυτών. Ακόμη, εξετάζονται οι λειτουργικές απαιτήσεις για την παροχή
υπηρεσιών από το κράτος προς τους πολίτες και τις επιχειρήσεις σε πανευρωπαϊκό
επίπεδο ενώ παρουσιάζονται και οι πολιτικές της ΕΕ για την προώθηση τους.
Αναφέρονται και αναλύονται επιγραμματικά τα μεγάλης κλίμακας προγράμματα τα
οποία συγχρηματοδοτήθηκαν από την ΕΕ για την υλοποίηση και υποστήριξη των
διασυνοριακών αυτών υπηρεσιών σε περιβάλλοντα πραγματικής λειτουργίας.
Αναπτύσσονται επίσης τα Ευρωπαϊκά πληροφοριακά συστήματα που σχετίζονται με
την ελεύθερη μετακίνηση των πολιτών και την επίτευξη της ενιαίας αγοράς στο χώρο
της Ευρώπης όπως το Schengen, VIS, CIS, IMI. Ακόμη περιγράφεται η λειτουργία του
μεγάλης κλίμακας πιλοτικό πρόγραμμα STORK το οποίο υλοποίησε και εγκατέστησε μια
πλατφόρμα διαλειτουργικότητας για την διασυνοριακή ηλεκτρονική ταυτοποίηση και
την παροχή διασυνοριακών υπηρεσιών προς τους πολίτες και τις επιχειρήσεις.
In March 2000 at the Lisbon Summit, the leaders of the governments of the European
Union set the objective of economic development of the EU economy and the growth
with better jobs. The use of Information Technology and Communications (ICT) in the
public administration of the Member States of EU and cross-border cooperation at the
level of public administration and also the provision of Pan-European eGovernment
services to citizens and businesses would help achieve the objective.
This thesis refers to the concepts of electronic governance in basic services offered in an
environment of e-government and a historic overview of these services. Also, it
examines the functional requirements for the provision of services from government to
citizens and businesses across Europe and presents the EU policies that were introduced
in order to promote those. The large-scale projects co-financed by the EU that aimed to
implement and support cross-border services in real life environments are listed and
briefly analyzed.
Also concentrates to the European information systems that are related to the free
movement of citizens and the single market act in the space of Europe, such as
Schengen, VIS, CIS, and IMI. Furthermore, it also describes the operation of large scale
pilot STORK which developed and established an interoperability platform for crossborder
e-identification
and
cross-border
services
for
citizens
and
businesses.