ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Στο σύγχρονο οικονομικό περιβάλλον δραστηριοποιείται πλήθος επιχειρήσεων, που λειτουργούν επιδιώκοντας τη μεγιστοποίηση του πλούτου τους ή αλλιώς τη δημιουργία αξίας. Παρόλο που ο στόχος μοιάζει ξεκάθαρος, το ερώτημα που φαίνεται να προκύπτει είναι κατά πόσο το παραγόμενο αποτέλεσμα μπορεί να αποτιμηθεί αξιόπιστα και αντικειμενικά.
Σε αυτό ακριβώς το σημείο επιχειρεί να συμβάλλει η παρούσα εργασία, παρουσιάζοντας την Οικονομική Προστιθέμενη Αξία. Πρόκειται για μια μέθοδο αποτίμησης της αξίας μιας επιχείρησης που δημιούργησε η εταιρεία συμβούλων Stern Steward & Company, συνδυάζοντας κλασικές οικονομικές έννοιες μέσα από μια σύγχρονη θεώρηση. Η Οικονομική Προστιθέμενη Αξία στηριζόμενη στην απλότητα μετρά την εταιρική επίδοση, χωρίς να παραλείπει να συμπεριλάβει το κόστος των ξένων αλλά κυρίως των ίδιων κεφαλαίων.
Εξετάζεται το υφιστάμενο θεωρητικό υπόβαθρο που αφορά την Οικονομική Προστιθέμενη Αξία, ώστε να διαπιστωθεί η καταλληλότητα της μεθόδου, αφενός σαν μέτρο αποτίμησης της αξίας και αφετέρου σαν διοικητικό εργαλείο. Με στόχο την πληρέστερη παρουσίαση του θέματος, περιγράφονται και άλλες μέθοδοι, συχνά χρησιμοποιούμενες για τον προσδιορισμό της αξίας σε μια επιχείρηση. Συμπληρώνοντας την θεωρητική προσέγγιση με ένα παράδειγμα στην πράξη, χρησιμοποιείται η εταιρεία Coca Cola Ελληνική Εταιρεία Εμφιαλώσεως Α.Ε. Υπολογίζεται η αξία της επιχείρησης, έχοντας ως βάση αρχικά την Οικονομική Προστιθέμενη Αξία και έπειτα τις Υπολειμματικές Ταμιακές Ροές προς τους Μετόχους ώστε να είναι δυνατή η σύγκριση.
Συμπερασματικά , καμία μέθοδος δεν θα πρέπει να θεωρείται επικρατέστερη έναντι των υπολοίπων, αλλά είναι σκόπιμο οι αναλυτές να εξετάζουν συνδυαστικά τα αποτελέσματά τους ώστε να επιτυγχάνεται ορθότερη προσέγγιση της πραγματικής αξίας μιας επιχείρησης. Εξάλλου η ερμηνεία των συμπερασμάτων είναι σε μεγάλο βαθμό υποκειμενική, αφού εξαρτάται από την ατομική κρίση και τους σκοπούς του εκάστοτε ενδιαφερόμενου.
“Economic Value Added. The case of Coca Cola Hellenic Bottling Company S.A.”
ABSTRACT
There are a great number of businesses that operate in the contemporary economic environment and most of them are aiming to maximize their wealth or otherwise create value. Although the goal seems clear, the question that seems to emerge is whether the resulting effect can be measured reliably and objectively.
This is exactly where the current dissertation attempts to contribute by presenting the Economic Value Added. It is a method of valuing a company, created by the consulting firm Stern Steward & Company, which combines classical economic concepts through a modern perspective. The Economic Value Added based on simplicity, measures corporate performance, without failing to include not only the cost of borrowing funds but mainly the cost of own funds.
Considering the existing theoretical background on the Economic Value Added, this study attempts to determine the suitability of the method, both as a measure of valuation and as an administrative tool. Aiming at the fuller presentation of the subject, there is a description of other methods commonly used to determine the value of a business. The theoretical approach is supplemented by using the “Coca Cola Hellenic Bottling Company S.A.” as a practical example of valuation. The value of this firm is calculated, based initially on the Economic Value Added and then on the Residual Cash Flow to Shareholders, to enable the comparison of methods.
In conclusion, no method should be considered dominant over others, but analysts should examine their results in conjunction, in order to achieve a better approximation of the actual value of a company. Furthermore, the interpretation of the findings is largely subjective, since it depends on individual judgment and on the purpose of each interested party.