Η παρούσα έρευνα εξετάζει τις δυνατότητες που έχει μια παραγωγική μονάδα
οινοποίησης να αξιοποιήσει τα φυτικής προέλευσης απόβλητά της, παράγοντας
προϊόντα προστιθεμένης αξίας (added value products) και επαρκούς οικονομικής
απόδοσης σε σχέση με την δαπάνη (cost effective products). Ιδιαίτερη σημασία δίνεται
στην ευκαιρία που έχουν τα οινοποιεία της χώρας να μειώσουν μακροπρόθεσμα το
κόστος των πρώτων υλών τους και να αποτρέψουν πιθανή υποβάθμιση του
περιβάλλοντος όπου δραστηριοποιούνται από τη ρίψη αποβλήτων αποφεύγοντας τυχόν
ποινές. Βασικός σκοπός δημιουργίας της μονάδος αυτής ορίζεται η επίτευξη
κερδοφορίας από την πώληση των προϊόντων προστιθέμενης αξίας που θα παράγονται
από την εκμετάλλευση των αποβλήτων τους.
Για το λόγο αυτό επιχειρείται αρχικά η εκτίμηση ενός επιχειρηματικού πλάνου
βασισμένο σε μελέτη που έχει καταρτιστεί από το τμήμα «Μηχανικής Τροφίμων», για
τη κατασκευή και λειτουργία της πρώτης στην Ελλάδα βιομηχανικής μονάδας
επεξεργασίας οινολάσπης, καθώς και του τρόπου διάθεσης και εκμετάλλευσης των
παραγόμενων προϊόντων της. Απώτερο στόχο της μονάδος αποτελεί η κερδοφορία
μέσω της επεξεργασίας της οινολάσπης που είναι δυνατόν να συγκεντρωθεί από την
οινοπαραγωγό διαδικασία των οινοποιείων της ευρύτερης περιοχής της Πελοποννήσου,
καθώς και η αξιοποίηση των παραπροϊόντων που προκύπτουν είτε ως πρώτες ύλες (raw
materials) για τα ίδια τα οινοποιία, είτε ως «τελικό» προϊόν προς πώληση.
Στη συνέχεια αναλύεται ο κλάδος της οινοποιίας βάση της κλαδικής μελέτης του
2010 που συντάχθηκε από την ICAP, με σκοπό την ανάδειξη της πορείας του κλάδου,
των τάσεων της αγοράς και της προοπτικής των παραγωγικών μονάδων που επιχειρούν
στην αγορά του οίνου. Μέσω αυτής, δίνεται έμφαση στην κατάσταση που επικρατεί
στο κλάδο και πως αυτή επηρεάζει τις οινοπαραγωγές εταιρίες.
Τέλος, παρουσιάζονται οι επιχειρηματικές δραστηριότητες και οι δυνατότητες της
εταιρείας «ΑΡΚΑΣ Α.Ε.» που ανήκει στην οικογένεια Σπυρόπουλου, ώστε να δοθούν
με λεπτομέρειες τόσο οι επενδυτικές όσο και οι παραγωγικές δυνατότητες μιας
μικρομεσαίας οινοπαραγωγής εταιρίας της Ελλάδος. Βασικός σκοπός της προσέγγισης
αυτής είναι να τονισθούν οι ευκαιρίες που προκύπτουν από την εκμετάλλευση της
οινολάσπης μέσω alliance strategy και η πιθανότητα να εξασφαλίσουν μακροπρόθεσμα
την επιβίωση και εν τέλει τη κερδοφορία των επιχειρήσεων που συμμετέχουν στη
κίνηση αυτή.
Πρέπει να σημειωθεί ότι η ανάλυση που παρουσιάζεται, λαμβάνει υπόψη της την
υπάρχουσα Ευρωπαϊκή και εγχώρια νομοθεσία.
This thesis examines the different potentials of a winemaking unit to exploit wastes
of plant origin, in order to produce added value and cost effective products. Particular
importance is given to the opportunity this presents for the wineries to reduce long-term
costs of raw materials and to prevent possible degradation of the environment in which
they operate by throwing waste thus avoiding the relevant penalties. The main purpose
of creating this unit is defined as achieving profitability from the sale of value added
products that will produce the exploitation of their waste.
For this reason it was attempted initially to evaluate a business plan based on a
study released by the department of "Food Engineering", for the construction and
operation of the first processing unit of wine lees unit in Greece. Secondly, it was
attempted to determine possibilities for market distribution and the products of its
process. The ultimate goal of this unit is profit making through the processing of wine
lees gathered from wineries of the wider Peloponnese area by the use of the products of
this process as raw materials for the wineries either or by challenging them in different
markets.
Furthermore, the wine sector was analyzed based on an ICAP sector study from
2010, in order to highlight the progress of the particular sector, the market trends and
the opportunities of the production units which are active in the wine market. Through
this, emphasis is given on the general situation of the sector and how this influences the
wine making companies.
In the end, the business activities and opportunities of the company "ARKAS S.A."
which belongs to the Spyropoulos family are presented, in order to highlight in detail
the investment and product potential of a small-medium sized Greek wine company in
Greece. Main focus of this is to emphasize the opportunities which arise from the
exploitation of wine lees through alliance strategy and the possibilities to ensure
sustainable growth and profitability of the companies who participate in this movement.
It has to be noted that this analysis takes into account the current European and
local legislation.