Η παρούσα διπλωματική εργασία επιχειρεί να μελετήσει τη συμπεριφορά του ατόμου όσο αφορά την αγορά και κατανάλωση τροφίμων υψηλής θερμιδικής αξίας. Ως αντιπροσωπευτικό τρόφιμο της κατηγορίας αυτής κρίθηκε η σοκολάτα και οι ερωτήσεις αφορούν κυρίως το προϊόν αυτό. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στην πόλη της Αθήνας με τη διανομή ερωτηματολογίου. Συνολικά συγκεντρώθηκαν διακόσια τριάντα ερωτηματολόγια.
Σκοπός της έρευνας ήταν να εξεταστούν η συναισθηματική κατάσταση των ατόμων πριν και μετά την κατανάλωση τροφίμων υψηλής θερμιδικής αξίας, τα κίνητρα και οι παράγοντες που επηρεάζουν την αγοραστική συμπεριφορά ως προς αυτά τα προϊόντα.
Τα σημαντικότερα συμπεράσματα της έρευνας είναι ότι στο μεγαλύτερο ποσοστό των περιπτώσεων τα άτομα βρίσκονται σε θετική διάθεση όταν τρώνε σοκολάτα και γενικά γλυκά, ενώ έπειτα από την κατανάλωση τα συναισθήματα που κυριαρχούν είναι η ευχαρίστηση και η ικανοποίηση. Επίσης, τα δύο βασικότερα κίνητρα για να φάει κανείς σοκολάτα είναι το αίσθημα της λιγούρας και οι ειδικές περιπτώσεις (πχ γιορτές), όπου το άτομο βρίσκεται σε μια ευχάριστη ψυχική διάθεση. Ακόμα, οι καταναλωτές επηρεάζονται από την ποιότητα και τη γεύση όταν πρόκειται να αγοράσουν σοκολάτα, ενώ όπως αποδεικνύεται η τιμή για τέτοια προϊόντα (συγκεκριμένα για τη σοκολάτα) παίζει δευτερεύοντα ρόλο στην αγοραστική απόφαση. Τέλος, βρέθηκε ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των ατόμων που καταναλώνουν σοκολάτα και τρόφιμα υψηλής θερμιδικής αξίας, ανησυχούν για την εμφάνιση τους αλλά δεν έχουν αναπτύξει ένα υγιεινό τρόπο ζωής.
The present dissertation attempts to study the behavior of the individual on the purchase and consumption of high-calorie foods. Chocolate was considered as a representative product of this food category and the questions are mainly related to this product. The survey was conducted in Athens with the distribution of questionnaires. In total, there were collected two hundred and thirty questionnaires.
The purpose of this study was to examine the emotional state of people, before and after eating high-calorie foods, the motivations and the factors which affect their consumer behavior.
The most important conclusions of this research are that in the majority of the cases, people are in positive mood when they eat chocolate and sweets, while after consumption the emotions that dominate are pleasure and gratification. Also, the main motivations that make someone eat chocolate are the feeling of craving and special occasions (e.g. celebrations), where someone is also happy. Furthermore, consumers are influenced by the quality and the taste of the product when they are going to buy a chocolate, and as evidenced, the price in these products (more specifically in chocolate) plays a secondary role in the purchasing decision. Finally, was found that the majority of people who eat chocolate and high-calorie foods, are concerned about their appearance, but they have not developed a healthy lifestyle.