HEAL DSpace

Αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας της διαδικτυακής ιστοθέσης Cool Food Planet KIDZ στην αύξηση της διατροφικής γνώσης παιδιών δημοτικού στο σχολικό περιβάλλον

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.advisor Καψοκεφάλου, Μαρία el
dc.contributor.author Οκτωράτου, Μαργαρίτα el
dc.date.issued 2015-11-04
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10329/6324
dc.description.abstract Η διατήρηση και προαγωγή της υγείας του πληθυσμού είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την υγιεινή διατροφή, στην υιοθέτηση της οποίας έχει φανεί ότι μπορεί να συμβάλλει η έγκαιρη εκμάθηση γνώσεων, στάσεων και συμπεριφορών. Η παιδική ηλικία είναι ιδανική για την διαμόρφωση υγιεινών διατροφικών συνηθειών και η διατροφική εκπαίδευση, αν και δεν αρκεί από μόνη της για να πετύχει διαμόρφωση και αλλαγή της διατροφικής συμπεριφοράς, αποτελεί βασικό συστατικό ευρύτερων παρεμβάσεων. Στο πλαίσιο αυτό, ο χώρος του σχολείου θεωρείται ο πλέον κατάλληλος για την εφαρμογή προγραμμάτων διατροφικής εκπαίδευσης, τα οποία μπορούν να συμβάλλουν στην προαγωγή της υγιεινής διατροφής σε βάθος χρόνου. Πολύτιμη προσθήκη στη συνήθη διατροφική εκπαίδευση μπορεί να είναι η χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών, εφαρμογών και του διαδικτύου, καθώς δίνουν τη δυνατότητα δημιουργίας εκπαιδευτικών εργαλείων που είναι ευχάριστα και ελκυστικά για τα παιδιά. Σε αυτό το πλαίσιο, ο ιστότοπος Cool Food Planet KIDZ σχεδιάστηκε από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Πληροφόρησης για τα Τρόφιμα (EUFIC) με στόχο να συμβάλλει στην αύξηση των γνώσεων των παιδιών σχολικής ηλικίας σε θέματα διατροφής, τροφίμων και τρόπου ζωής. Στόχος της παρούσας μελέτης είναι η αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας, αλλά και της αποδοχής του, από μαθητές ελληνικών δημοτικών σχολείων. Πρόκειται για μελέτη παρέμβασης διατροφικής εκπαίδευσης στα πλαίσια του σχολείου, κατά την οποία οι μαθητές της ομάδας ελέγχου (n=75) χρησιμοποίησαν παραδοσιακά εργαλεία διατροφικής εκπαίδευσης και οι μαθητές της ομάδας παρέμβασης (n=107), επιπλέον, το εκπαιδευτικό εργαλείο Cool Food Planet KIDZ. Η διατροφική γνώση μετρήθηκε πριν και αμέσως μετά την παρέμβαση και επιπλέον συλλέχθησαν δημογραφικά και κοινωνικο-οικονομικά δεδομένα, καθώς και πληροφορίες αξιολόγησης της ιστοθέσης από τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς των σχολείων παρέμβασης. Μετά την παρέμβαση φάνηκε ότι, οι διατροφικές γνώσεις αυξήθηκαν στατιστικά σημαντικά μόνο στα σχολεία της παρέμβασης (p<0,001). Η ιστοθέση αξιολογήθηκε θετικά από τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς των σχολείων της παρέμβασης. Από τα αποτελέσματα της μελέτης συμπεραίνεται ότι, η ιστοθέση Cool Food Planet KIDZ μπορεί να είναι αποτελεσματική στην αύξηση των διατροφικών γνώσεων και να αποτελέσει ένα χρήσιμο, ευχάριστο και διασκεδαστικό εκπαιδευτικό εργαλείο για τους εκπαιδευτικούς στα δημοτικά σχολεία της Ελλάδας. Αυτό είναι σημαντικό αν αναλογιστεί κανείς ότι, η υγιεινή διατροφή δεν είναι ένα θέμα που τραβάει εύκολα την προσοχή των μαθητών και κυρίως ότι η διατροφική εκπαίδευση, ως μέρος ευρύτερων παρεμβάσεων για την υιοθέτηση υγιεινής διατροφής, μπορεί να έχει μακροχρόνια οφέλη για την υγεία. el
dc.description.abstract Public health promotion is inextricably linked to healthy eating that is the key to prevent NCDs and promote both physical and mental health. Nutrition knowledge, along with healthy eating attitudes and behaviors, are all critical for the adoption of such a healthy diet. Nutritional education, even though not sufficient alone to shape healthy dietary behaviors, yet it constitutes a key component of broader interventions. Childhood is an ideal period to shape healthy dietary habits, especially in the context of the school environent that has been proved to be appopriate for effective nutritional education programs implementation. At the same time, the internet and computer-based applications can be a valuable addition to the usual education practices and can help to achieve nutritional education in an attractive and pleasant way. In this context, the Cool Food Planet KIDZ website was designed by the European Food Information Council (EUFIC) in order to help school-aged children increase their knowledge about nutrition, food and healthy lifestyle. The purpose of this study is to evaluate its effectiveness in nutrition knowledge gain and its acceptance by Greek primary school students. This is a nutritional education intervention study within the school environment, where the students recruited in the control group (n=75) used traditional nutritional education tools while the students of the intervention group (n=107) used, in addition, the Cool Food Planet KIDZ website. The nutrition knowledge was measured with a validated Nutrition Knowldedge Questionnaire (NKQ) before and after the intervention. Demographic and socioeconomic data were collected from both groups, along with the website’s evaluation feedback from the students and teachers of the intervention schools. After the intervention, the nutritional knowledge increased significantly in the intervention schools alone (p <0,001). The website was positively evaluated by the students and school teachers of the intervention schools. The study results show that the Cool Food Planet KIDZ website can be effective in increasing nutritional knowledge and in this context it can be a useful, pleasant and entertaining educational tool for teachers in Greek primary schools. This is an important conclusion considering that, healthy nutrition is not an issue that easily draws the students’ attention, and that nutritional education, as part of broader interventions that promote healthy lifestyles adoption, can have long-term health benefits. el
dc.language.iso el el
dc.subject Διατροφική γνώση el
dc.subject Διατροφική εκπαίδευση el
dc.subject Μελέτη παρέμβασης el
dc.title Αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας της διαδικτυακής ιστοθέσης Cool Food Planet KIDZ στην αύξηση της διατροφικής γνώσης παιδιών δημοτικού στο σχολικό περιβάλλον el
dc.type Μεταπτυχιακή εργασία el
dc.contributor.department ΓΠΑ Τμήμα Επιστήμης Τροφίμων και Διατροφής του Ανθρώπου el
dc.description.degree Επιστήμη και τεχνολογία τροφίμων και διατροφή του ανθρώπου el
dc.embargo.terms 2016-01


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account