Στόχος της παρούσας ερευνητικής εργασίας είναι να ελεγχθεί κατά πόσο οι
επιχειρήσεις εφαρμόζουν το εσωτερικό μάρκετινγκ, αν δηλαδή υπάρχει η φιλοσοφία
του εσωτερικού πελάτη, κατά πόσο οι άνθρωποι (υφιστάμενοι και προϊστάμενοι) μέσα
στις επιχειρήσεις είναι ικανοποιημένοι από την εργασία τους, αν και κατά πόσο το
εσωτερικό μάρκετινγκ σχετίζεται με την ικανοποίηση και με την κουλτούρα της
επιχείρησης.
Για τη διερεύνηση του θέματος θεωρήθηκε αναγκαίο στην αρχή να γίνει ανασκόπηση
στη διεθνή βιβλιογραφία, προκειμένου να αποσαφηνιστούν οι βασικές έννοιες που θα
αναπτυχθούν στην εργασία. Στη συνέχεια για να εξασφαλιστεί η συλλογή των
απαραίτητων δεδομένων που αφορούν τα εν λόγω θέματα, επιλέχθηκε η αποστολή
ερωτηματολογίων σε εταιρείες του κλάδου FMCG.
Τα αποτελέσματα κατέδειξαν πως στις επιχειρήσεις δεν εφαρμόζεται σε όλο το εύρος
του το μείγμα εσωτερικού μάρκετινγκ, μεγαλύτερο ποσοστό θετικών απαντήσεων
συγκέντρωσε ο τομέας ερωτήσεων που αναφέρεται στην πληροφόρηση της
επιχείρησης για τις συνθήκες που επικρατούν στην αγορά εργασίας, ενώ το χαμηλότερο
στον τομέα ερωτήσεων που αναφέρεται στην ύπαρξη τμηματοποίησης στην
επιχείρηση.
Η εφαρμογή της νομοθεσίας και η αναζήτηση πληροφοριών για τις θέσεις
εργασίας που υπάρχουν στην επιχείρηση, είναι δύο τομείς που συγκέντρωσαν μεγάλο
αριθμό θετικών απαντήσεων και συνεισφέρουν θετικά στην ύπαρξη ικανοποίησης του
προσωπικού. Περαιτέρω αξίζει να αναφερθεί η ύπαρξη πολλών θετικών απαντήσεων
στην ερώτηση που αναφέρεται στην ύπαρξη κατανόησης της Διοίκησης σε θέματα που
απασχολούν τους εργαζόμενους και στην ικανοποιήση τους από τη θέση εργασίας που
κατέχουν.
The purpose of the present paper is to investigate if FMCG companies, apply internal marketing
in their procedures. Also, it is important to investigate if there is the philosophy of internal
customer and to what extent the employees are satisfied from their job, and be measured the
association between internal marketing with employee satisfaction and the general culture of
the company.
For the better investigation of the paper an international review was made in order to clarify the
main concepts and definitions mentioned in the paper. Continuously, to collect all the
information which are necessary to analyze the subject of this paper, questionnaires were sent
to FMCG companies.
The results are showed that in the companies, the internal marketing does not apply in its whole
range. Biggest percentage of positive answers there is in the questions which refer to the
company’s information on the conditions where are in the labor market whereas the lowest
percentage there is in the area of queries referring to the existence of segmentation of the
company.
The implementation of legislation and search for information about the jobs that there are
available in the company, gathered a large number of positive responses and contribute
positively to staff satisfaction. Furthermore ,it is important to note that , the existence of many
of positive answers to the question of an understanding of the administration on matters that
concern employees and their satisfaction from their job in the company.