Η εργασία αυτή εξετάζει το ζήτημα της αξιολόγησης μεταπτυχιακών προγραμμάτων
οργάνωσης και διοίκησης επιχειρήσεων τροφίμων και γεωργίας. Σκοπός της εργασίας είναι
να αναλύσει τις μεθοδολογίες αξιολόγησης μεταπτυχιακών προγραμμάτων MBA που
εφαρμόζονται παγκοσμίως από έγκριτους οργανισμούς και ειδικά περιοδικά. Τα ερευνητικά
ερωτήματα της εργασίας εστιάζουν στη σύγκριση των διάφορων μεθοδολογιών μεταξύ τους,
την περιγραφή των κύριων μεταβλητών αξιολόγησης που χρησιμοποιούν και στον εντοπισμό
ομοιοτήτων και διαφορών μεταξύ των μεθοδολογιών. Γίνεται αναλυτική παρουσίαση 9
δημοφιλών μεθοδολογιών αξιολόγησης μεταπτυχιακών προγραμμάτων MBA και σύγκριση
των αποτελεσμάτων τους, με σκοπό να διαπιστωθεί ποιες είναι οι κύριες παράμετροι στις
οποίες θα πρέπει να εστιάσει ένα ευρωπαϊκό μεταπτυχιακό πρόγραμμα MBA ώστε να
συμπεριληφθεί σε αυτές τις αξιολογήσεις. Η εργασία συμπεραίνει ότι οι διαφορετικές
μεθοδολογίες αξιολόγησης τείνουν να συμφωνούν σε μεγάλο βαθμό όσον αφορά την
αξιολόγηση των κορυφαίων προγραμμάτων και σε μικρότερο βαθμό όσον αφορά τα
υπόλοιπα προγράμματα. Οι μεθοδολογίες των Financial Times και του Economist φαίνονται
ιδιαίτερα κατάλληλες για την αξιολόγηση σχετικά νέων ευρωπαϊκών προγραμμάτων. Οι
σημαντικότερες παράμετροι για ένα καινούριο ευρωπαϊκό πρόγραμμα MBA αφορούν κυρίως
την καλή επαγγελματική πορεία των αποφοίτων και κατά δεύτερο λόγο τα ακαδημαϊκά
προσόντα των διδασκόντων (διδακτορικοί τίτλοι, έρευνα) και των σπουδαστών (βαθμολογίες,
επιδεκτικότητα νεοεισερχόμενων σπουδαστών). Παρότι κάποιες από αυτές τις μεταβλητές
αντικατοπτρίζουν εξωτερικούς παράγοντες που οι διοικήσεις ενός προγράμματος MBA να
μην μπορούν αν επηρεάσουν οι μεθοδολογίες αυτές μπορούν να αποτελέσουν βάση για τον
ορισμό στρατηγικών στόχων για τα ευρωπαϊκά προγράμματα ΜΒΑ.
This thesis examines the issue of evaluation of Food and Agribusiness MBA
programs. The purpose of this thesis is to analyze the methodologies used by
organizations and magazines to rank MBA programs worldwide. The research focuses
on comparing and contrasting the various methodologies, identifying the main
indexes and criteria used for evaluation. Nine popular methodologies are examined in
depth and their results are compared in order to identify which are the critical
parameters that would be important for a new European MBA program that aspires to
be included in the rankings. This study determines that the various methodologies
tend to agree on the rankings of top programs while they show variation in their
evaluation of other programs. The methodologies used by the Financial Times and the
Economist seem particularly suited for the evaluation of relatively new European
MBA programs. The main important parameters seem to be primarily the career
prospects of graduates and, secondarily, the academic qualifications of the faculty and
students. While some of these variables may not be directly influenced by the
program administrators these methodologies may form the basis for setting strategic
goals for European MBA programs.