Η αύξηση στην κατανάλωση κρέατος τείνει να κάνει τις κτηνοτροφικές μονάδες μη βιώσιμες στο μέλλον. Επίσης, υπάρχουν ομάδες ατόμων που απορρίπτουν το κρέας για ηθικούς λόγους όπως είναι οι χορτοφάγοι και οι αυστηρά χορτοφάγοι που δεν στηρίζουν τις θανατώσεις ζώων για τροφή. Αυτοί και κάποιοι άλλοι λόγοι οδήγησαν τους επιστήμονες στην εύρεση μιας νέας τεχνολογίας ώστε να κατασκευάζεται το κρέας σε εργαστήριο.
Σκοπός της παρούσας μελέτης είναι να ερευνηθεί κατά πόσο οι Έλληνες καταναλωτές θα μπορούσαν να αποδεχτούν αυτή την νέα τεχνολογία. Δηλαδή η στάση τους απέναντι στο εργαστηριακά κατασκευασμένο κρέας και η ενδεχόμενη προθυμία πληρωμής τους.
Η μελέτη αυτή χωρίζεται σε δύο μέρη. Αρχικά δίνονται πληροφορίες για αυτήν την νέα τεχνολογία κατασκευής κρέατος και στη συνέχεια γίνεται η βιβλιογραφική ανασκόπηση σχετικά με το εργαστηριακά κατασκευασμένο κρέας και την στάση των καταναλωτών καθώς και για την στάση τους σε άλλα παρόμοια είδη τροφής. Το δεύτερο μέρος της εργασίας, αφορά την έρευνα και τα αποτελέσματά της, που πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια αυτής της μελέτης. Για την έρευνα, λήφθηκε η γνώμη από καταναλωτές με διάφορες διατροφικές συνήθειες, όπως η συμβατική, η χορτοφαγική και η αυστηρά χορτοφαγική διατροφή.
Τα αποτελέσματα έδειξαν πως οι καταναλωτές γενικότερα δεν είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν παραπάνω από το συγκρίσιμο προϊόν (φιλέτο κοτόπουλο ή μοσχαρίσιο κιμά). Επιπλέον, τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι χορτοφάγοι και οι αυστηρά χορτοφάγοι δέχονται αυτό το προϊόν κυρίως ως μια άλλη λύση για αυτούς που καταναλώνουν κρέας και όχι για δική τους κατανάλωση, ενώ οι κρεατοφάγοι θεωρούν ότι δεν πρέπει το εργαστηριακά κατασκευασμένο κρέας να αντικαταστήσει το συμβατικό.
The increase in meat consumption tends to make livestock farms unsustainable in the future. There are also groups of people who reject meat for ethical reasons, such as vegetarians and strict vegetarians who do not support killing animals for food. These and other reasons led scientists to find a new technology to produce meat in a laboratory.
The purpose of this study is to investigate whether Greek consumers would accept this new technology. That is, their attitude towards lab-grown meat and their possible willingness to pay.
This study is divided into two parts. Initially, information about this new meat manufacturing technology is given, followed by a bibliographic review of lab-grown meat and consumer attitudes as well as their attitudes toward other similar foods. The second part of the paper deals with the research and its results carried out in the context of this study. For the survey, consumers with different eating habits, such as conventional, vegetarianism and veganism, were consulted.
The results showed that consumers in general are not willing to pay more than the comparable product (boneless chicken fillet or beef mince). In addition, they have shown that vegetarians and vegans accept this product primarily as another solution for those who consume meat rather than for their own consumption, while those who eat meat believe that lab-grown meat should not replace conventional meat.