Ο ορός γάλακτος ή τυρόγαλα αποτελεί ένα παραπροϊόν και παράλληλα έναν σημαντικό βιομηχανικό απόβλητο των τυροκομικών μονάδων για την Ελλάδα και η αξιοποίησή του κρίνεται απαραίτητη προκειμένου να αποφευχθεί η απόρριψή του.
Σκοπός της παρούσας μελέτης είναι ο προσδιορισμός των παραγόντων αποδοχής και της προθυμίας πληρωμής των Ελλήνων καταναλωτών απέναντι σε αλκοολούχα ποτά (αποστάγματα) των οποίων η αλκοόλη παράγεται από το προαναφερθέν παραπροϊόν στη βάση της αειφορίας. Αν και τέτοιου είδους αλκοολούχα ποτά πωλούνται σε κάποιες χώρες σε υψηλές τιμές, εντούτοις δεν υπάρχουν βιβλιογραφικά δεδομένα τα οποία να αναφέρονται στις παραμέτρους που μελετά η παρούσα έρευνα. Στο πλαίσιο αυτό, σχεδιάστηκε ένα ερωτηματολόγιο με ερωτήσεις κλειστού τύπου το οποίο διοχετεύτηκε διαδικτυακά και απαντήθηκε συνολικά από 244 καταναλωτές στο διάστημα από 10 έως 19 Αυγούστου 2020. Στο συγκεκριμένο ερωτηματολόγιο οι καταναλωτές καλούνταν να διατυπώσουν την προθυμία πληρωμής τους για δύο υποθετικά αλκοολούχα ποτά «τύπου ουίσκι» (από τυρόγαλα ελληνικών και ξένων τυροκομείων) και «τύπου ούζου» (από τυρόγαλα ελληνικών τυροκομείων) σε κατάστημα παραδοσιακής λιανικής και επιτόπιας κατανάλωσης (εστίαση). Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι οι καταναλωτές θα ήταν διατεθειμένοι να διαθέσουν παραπάνω χρήματα αν το τυρόγαλα από το οποίο παράγεται η αλκοόλη στα υποθετικά προς πώληση αλκοολούχα ποτά προέρχεται από ελληνικά τυροκομεία παρά από ξένα.
Whey is a by-product and at the same time an important industrial waste of the cheese units for Greece and its utilization is considered necessary in order to avoid its disposal.
The purpose of this study is to determine the acceptance factors and the willingness of Greek consumers to pay for alcoholic beverages (spirits) whose alcohol is produced from the aforementioned by-product on the basis of sustainability. Although such alcoholic beverages are sold in some countries at high prices, however, there is no literature data that refers to the parameters studied in the present study. In this context, a closed-ended questionnaire was designed and distributed online and answered by a total of 244 consumers between 10 and 19 August 2020. In
this questionnaire, consumers were asked to express their willingness to pay for two hypothetical alcoholic beverages "whiskey" (from Greek whey and foreign cheese dairies) and "ouzo" type (from whey of Greek cheese dairies) in off- and on- trade stores. The results of the research show that consumers would be willing to spend more money if the whey from which alcohol is produced in the hypothetical alcoholic beverages for sale comes from Greek cheese dairies than from foreign ones.