Σκοπός της εργασίας, είναι η διερεύνηση της προθυμίας πληρωμής του ελληνικού καταναλωτικού κοινού για το εξαιρετικά παρθένο και παρθένο ελαιόλαδο, το οποίο φέρει ισχυρισμό υγείας, αλλά και των πεποιθήσεων των καταναλωτών, σχετικά με ενδεχόμενους συσχετισμούς μεταξύ διατροφής και υγείας. Όσον αφορά την προθυμία πληρωμής, που είναι το κύριο ερώτημα της εργασίας, η έρευνα εστιάζει στην εκμαίευση του επιπλέον ποσού που οι καταναλωτές είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν, προκειμένου να αποκτήσουν ελαιόλαδο το οποίο φέρει ένδειξη στην συσκευασία του, με καρδιοπροστατευτικές και άλλες προφυλακτικές ιδιότητες.
Η ποσοτική έρευνα πραγματοποιήθηκε με την μέθοδο της ενδεχόμενης αποτίμησης (contingent valuation), μέσω δομημένων ερωτηματολογίων, τα οποία περιελάμβαναν ερωτήσεις κλειστού και ανοικτού τύπου και διαμοιράστηκαν ηλεκτρονικά, σε καταναλωτές της ελληνικής αγοράς. Τα δεδομένα επεξεργάστηκαν με το πρόγραμμα STATA 16.0 και για την οικονομετρική ανάλυση χρησιμοποιήθηκε το οικονομετρικό μοντέλο παλινδρόμησης διαστημάτων (interval regression model).
Από τα αποτελέσματα προκύπτει ότι σε ποσοστό 57,7% οι ερωτηθέντες είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν πάνω από 2,01€ περισσότερα προκειμένου να αποκτήσουν τον συγκεκριμένο τύπο ελαιολάδου ενώ η προβλεπόμενη προθυμία πληρωμής διαμορφώθηκε στα 2,73€.
The objective of the thesis is to research the willingness to pay for extra virgin and virgin olive oil with health claim, of the Greek market consumers, also the beliefs of consumers, regarding possible correlations between diet and health. Regarding willingness to pay, the research focuses on the extra amount of money consumers are willing to pay in order to obtain olive oil, which has on its packaging a sign indicating cardioprotective properties.
Quantitative research was carried out using the contingent valuation method, through structured questionnaires, which included closed and open questions and were distributed electronically to consumers in the Greek market. Data were processed with the program STATA 16.0 and for the econometric analysis the interval regression model was used.
The results show that at a percentage of 57.7% the respondents are willing to pay 2.01€ more in order to purchase the specific type of olive oil while the projected willingness to pay amounted to 2.73€.