Ο σκοπός της παρούσας εργασίας είναι διττός. Από τη μια μελετά τις δράσεις Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης (ΕΚΕ) που πραγματοποιούν επιχειρήσεις τροφίμων κατά την περίοδο εμφάνισης του Covid-19, οι οποίες προβάλλονται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσής τους. Από την άλλη, διερευνάται η στάση και οι αντιλήψεις των καταναλωτών απέναντι στις δράσεις αυτές.
Υπό αυτό το πρίσμα, αρχικά πραγματοποιείται βιβλιογραφική επισκόπηση σχετικά με την ΕΚΕ και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και παρουσιάζονται οι βασικές σχετικές έννοιες. Έπειτα μελετώνται οι δράσεις ΕΚΕ των επιχειρήσεων τροφίμων. Πιο συγκεκριμένα μελετήθηκαν 217 επιχειρήσεις, ως προς τις δράσεις τους και την προβολή αυτών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης κατά την διάρκεια της περιόδου εμφάνισης του Covid-19. Η πλειοψηφία των επιχειρήσεων που μελετήθηκαν, παρουσιάζουν έντονη δραστηριότητα στην πραγματοποίηση δράσεων ΕΚΕ.
Σχετικά με την αποτύπωση της στάσης των καταναλωτών πραγματοποιήθηκε έρευνα μέσω ερωτηματολογίου σε δείγμα 364 καταναλωτών. Ακολούθησε σύγκριση με παρόμοια έρευνα με τις ίδιες επιχειρήσεις του 2016 προκειμένου να διαπιστωθούν οι διαφορές στις δράσεις ΕΚΕ των επιχειρήσεων τροφίμων αλλά και των απόψεων των καταναλωτών πριν και μετά την περίοδο του Covid-19.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας για τις δράσεις ΕΚΕ των επιχειρήσεων, δίνουν ιδιαίτερη βαρύτητα στις δράσεις ΕΚΕ που αφορούν στην κοινωνία. Έχοντας σαν στόχο την μέγιστη γνωστοποίηση των δράσεων τους στο καταναλωτικό κοινό, χρησιμοποίησαν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ως μια γέφυρα επικοινωνίας, προκειμένου να χτιστεί μια σχέση αλληλεπίδρασης, εμπιστοσύνης και ευαισθητοποίησης. Να σημειωθεί ότι με γνώμονα την κοινωνική συνεισφορά οι επιχειρήσεις με πλήθος δράσεων και δωρεών στο Εθνικό Σύστημα Υγείας, ανταποκρίθηκαν στις έκτακτες ανάγκες της παρούσας υγειονομικής κρίσης.
Από την έρευνα που αφορά στους καταναλωτές, παρατηρήθηκε ότι αλλάζουν πλέον τα καταναλωτικά τους κριτήρια, δίνοντας περισσότερη σημασία στους τομείς της υγείας, του περιβάλλοντος και της κοινωνίας. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι υπάρχει ακόμη ευρύ πεδίο για τις επιχειρήσεις για την ανάπτυξη και προβολή των δράσεών τους, καθώς μόλις το 49.5% των επιχειρήσεων του δείγματος είχε λάβει γνώση για τις δράσεις ΕΚΕ. Επιπρόσθετα, καταδεικνύεται ότι η χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης αποτελεί ένα αναπόσπαστο κομμάτι της επικοινωνιακής στρατηγικής για τις ΕΚΕ.
The objective of this research is twofold. On the one hand, it studies Corporate Social Responsibility (CSR) actions carried out by foodand beverage (F&B) businesses during the period of Covid-19, which are promoted on their social media. On the other hand, consumers’ attitude and perceptions towards CSR actions are investigated. Initially, a literature review is conducted, in order to clarify concepts related to CSR actions. CSR evolution background and dimensions, as well as social media with their characteristics and the way they are used by companies were studied, focusing on CSR actions performed by food businesses. Specifically, 217 (F&B) companies were studied, in terms of their actions and their promotion on social media during the period of Covid-19. The majority of the companies surveyed are active in CSR actions regarding the society, human resources and the environment. Also, a survey was conducted on consumers’ attitudes towards CSR through a questionnaire with a sample of 364 consumers. In this context, a comparison with a similar survey in 2016 was conducted in order to identify differences in CSR actions of F&B businesses and consumers’ views before and during the Covid-19 period. According to the results of the research on companies’ CSR actions, they give special attention to CSR actions that concern the society. Aiming to maximize the awareness of their actions to the consumers, they used social media as a bridge of communication, in order to build a relationship of interaction, trust and awareness. It should be noted that in terms of social contribution, companies with a number of actions and donations to the National Health System, responded to the emergencies of the current health crisis. From the consumers’ research, it was observed that their consumption criteria are now changing, giving more importance to the areas of health, environment and society. It is noteworthy that there is still a wide field for companies to develop and promote their actions, as only 49.5% of the consumers’ sample was aware of CSR actions. In addition, the use of social media is shown to be a part of the communication strategy for CSR actions.