Σκοπός της παρούσας μελέτης και της έρευνας που διενεργήθηκε στα πλαίσια αυτής, είναι να εξεταστεί ο ψηφιακός μετασχηματισμός στον κλάδο της αλευροβιομηχανίας της Ελλάδος. Διερευνάται, ο βαθμός υλοποίησης του ψηφιακού μετασχηματισμού ώστε να διαφανεί εάν οι επαγγελματίες του κλάδου και οι εργαζόμενοι, είναι εξοικειωμένοι με τη ψηφιοποίηση των διαδικασιών στην εταιρεία τους κι αν έχουν εντάξει τον ψηφιακό μετασχηματισμό στην εταιρεία τους και με ποιο τρόπο.
Η εργασία είναι δομημένη σε δύο μέρη: το θεωρητικό και το εμπειρικό μέρος. Το θεωρητικό μέρος αφορά, κυρίως, στον ορισμό του ψηφιακού μετασχηματισμού, στα οφέλη του αλλά και στις προκλήσεις που έρχονται αντιμέτωπες οι επιχειρήσεις κατά την υλοποίηση μιας ψηφιακής στρατηγικής. Επίσης, τονίζονται οι αλλαγές κατά τον ψηφιακό μετασχηματισμό στον κλάδο της αλευροβιομηχανίας, στη Διεθνή αγορά, καθώς και στην Ελλάδα. Το εμπειρικό μέρος, αφορά συνεντεύξεις, που πραγματοποιήθηκαν κι έχουν τη μορφή ημιδομημένες εις βάθος . Συγκεκριμένα δομήθηκαν σε 4 βασικές ενότητες: τα δημογραφικά στοιχεία των ερωτηθέντων και της επιχείρησης, ερωτήσεις σχετικά με τον ψηφιακό μετασχηματισμό και πόσο έχει εισβάλλει στην επιχείρηση που εργάζονται. Έπειτα, οι ερωτήσεις έχουν να κάνουν κυρίως με την ωριμότητα των Ελληνικών αλευροβιομηχανιών ως προς τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Και τέλος, δίνεται έμφαση στην ψηφιοποίηση των διαδικασιών και τη σημαντικότητά τους με την έξαρση της πανδημίας covid-19 .
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε εννέα επιχειρήσεις του κλάδου, με την πλειοψηφία να είναι μικρές εταιρείες. Παρόλα αυτά, στην έρευνα συμμετείχαν και μεγάλες επιχειρήσεις κι από διαφορετικά γεωγραφικά τμήματα της Ελλάδας. Η έρευνα στηρίζεται στην παραδοχή πως οι ερωτώμενοι γνωρίζουν τι σημαίνει ψηφιακός μετασχηματισμός και ποια είναι η δυναμική του, ιδιαίτερα στον κλάδο.
Από τα αποτελέσματα της έρευνας, διαπιστώθηκε πως ο κλάδος δεν έχει
ψηφιοποιηθεί αρκετά. Αυτό συμβαίνει κυρίως, επειδή, υπάρχει έλλειψη ψηφιακής κουλτούρας και το κόστος απόκτησης τεχνολογιών ψηφιακού μετασχηματισμού με
4
μη ξεκάθαρα οφέλη για τις εταιρίες, είναι υψηλό. Παρόλα αυτά οι επιχειρήσεις, σκέφτονται να επενδύσουν στον ψηφιακό μετασχηματισμό τα επόμενα 1-3 χρόνια. Τέλος, φάνηκε πως η ψηφιοποίηση των διαδικασιών σε μια αλευροβιομηχανία κρίνεται αρκετά σημαντική, με την έξαρση της πανδημίας covid-19, με το τμήμα του marketing να θεωρείται πιο σημαντικό να ψηφιοποιηθεί, σε σχέση με τα υπόλοιπα τμήματα μιας επιχείρησης.
The purpose of this assignment and research is investigating the digital transformation on flour industry in Greece. The research is based on asked know what “digital transformation” means and its effective, especially at this industry.
The main object of the study is the degree of implementation of the digital transformation in the companies. As a result, it becomes clear whether industry professionals and employees are familiar with the digitization of processes in their company and whether they have integrated digital transformation into their company and how.
This assignment is structured in two parts: the theoretical and practical part. The theoretical part mainly concerns the definition of digital transformation, its benefits but also the challenges that companies face when implementing a digital strategy. Also, the changes during the digital transformation in the flour industry, in the International market, as well as in Greece are emphasized. The empirical part concerns interviews, which were conducted in the form of in-depth semi-structures. Specifically, they were structured in 4 basic sections: respondents and company demographics, questions about the digital transformation and how much has invaded the company they work for. To continue, the questions have to do mainly with the maturity of the Greek flour industries in terms of digital transformation. Finally, emphasis is placed on the digitization of processes and their importance in the wake of the covid-19 pandemic.
The survey was conducted in nine companies in the sector, with the majority being small companies. Nevertheless, large companies from different geographical parts of Greece also participated in the research.
From the results of the research, it seemed that the industry has not been digitized enough. This is mainly because there is a lack of culture and the cost of acquiring digital transformation technologies with unclear benefits for companies is high.
6
However, companies are considering investing in digital transformation over the next 1-3 years.
To conclude, it seemed that the digitization of processes in a flour industry is considered quite important, with the outbreak of the covid-19 pandemic, with the marketing part being considered more important to be digitized, compared to other parts of a business.