Η εκτεταμένη κατανάλωση προϊόντων κρέατος, δεν επηρεάζει αρνητικά μόνο την υγεία των καταναλωτών, αλλά φέρει και μεγάλη ευθύνη για την ραγδαία κλιματική αλλαγή. Επιπλέον, ο παγκόσμιος πληθυσμός το 2050 αναμένεται να φτάσει τα 9,2 δις σημειώνοντας αύξηση 36%. Για τους παραπάνω λόγους κρίνεται απαραίτητη η αύξηση της παραγωγής τροφίμων με την μικρότερη δυνατή περιβαλλοντική επιβάρυνση, αλλά και η μείωση της κατανάλωσης κρέατος για λόγους που αφορούν την ανθρώπινη υγεία. Η παρούσα μελέτη είχε ως στόχο να εξετάσει τη συμπεριφορά των καταναλωτών κρέατος ως προς τα υποκατάστατα προϊόντα φυτικής προέλευσης, τα οποία έχουν θετικό αντίκτυπο στην επικείμενη κλιματική αλλαγή αλλά και στην υγεία των καταναλωτών. Ακόμα, είχε ως στόχο, να διερευνήσει κάποιους από τους παράγοντες που επηρεάζουν τη συμπεριφορά των καταναλωτών και να εξετάσει την Προθυμία Πληρωμής τους (Willingness to Pay) για δύο υποκατάστατα προϊόντα κρέατος.
Για να επιτευχθεί η συγκεκριμένη έρευνα, κατασκευάστηκε ένα ερωτηματολόγιο, το οποίο εξέταζε τόσο την Προθυμία Πληρωμής για τα δύο προϊόντα, όσο και κάποιους παράγοντες που επηρεάζουν την συμπεριφορά των καταναλωτών. Η μέθοδος που χρησιμοποιήθηκε για την εκμαίευση της προθυμίας πληρωμής, ήταν αυτή της Ενδεχόμενης Αποτίμησης (Contingent Valuation) και πιο συγκεκριμένα η μορφή του μονού ορίου (Single-Bounded).
Από την ανάλυση των αποτελεσμάτων προέκυψε ότι η μέση προθυμία πληρωμής για το πρώτο προϊόν είναι 2,23 ευρώ, ενώ για το δεύτερο 1,77 ευρώ. Επιπλέον, στο πρώτο προϊόν οι παράγοντες που επηρεάζουν την συμπεριφορά των καταναλωτών είναι η στάση απέναντι στην ευημερία των ζώων, την προστασία του περιβάλλοντος και την προάσπιση της υγείας, ενώ για το δεύτερο προϊόν η προθυμία πληρωμής επηρεάζεται θετικά από την περιβαλλοντική συνείδηση του κάθε συμμετέχοντα.
The extensive consumption of meat products not only negatively affects the consumers’ health, but also bears a great responsibility for rapid climate change. Furthermore, the global population is expected to reach 9.2 billion in 2050, an increase of 36% comparing to the current population. Therefore, it is considered necessary to increase food production with the smallest possible environmental burden, but also to reduce meat consumption for human health reasons. The aim of the study was to examine the behavior of meat consumers, in relation to plant-base substitute products, which have a positive impact to the forthcoming climate change and to the consumers’ health. Another aim was to investigate some of the factors that influence consumers’ behavior and to examine their Willingness to Pay for two meat substitute products. In order the aims of this research to be achieved, a questionnaire was constructed to examine the Willingness to Pay for both products, as well as some of the factors that influence the consumers’ behavior. The method used to measure the willingness to pay was that of Contingent Valuation and more specifically the Single-Bounded format. The analysis of the results showed that the average willingness to pay for the first product is 2.23 euros, while for the second it is 1.77 euros. As far as the first product is concerned, the factors that influence consumers’ behavior are the attitude towards animal welfare, environmental protection, and health protection, while for the second, the willingness to pay is positively affected by the environmental consciousness of each participant.