Αντικείμενο της διπλωματικής εργασίας που εκπονήθηκε στα πλαίσια του προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών αποτελεί η μελέτη διερεύνηση της αντικατάστασης μέρους της κατανάλωσης του ζωικού κρέατος από κρέας φυτικής προέλευσης. Ειδικότερα μελετήθηκαν οι αντιλήψεις, τα κίνητρα και οι παράγοντες που επηρεάζουν την πρόθεση των καταναλωτών ως προς την κατανάλωση φυτικού κρέατος.
Στον σύγχρονο κόσμο του 21ου αιώνα το πρόβλημα του υπερπληθυσμού της γης αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει η ανθρωπότητα και σε συνδυασμό με την υπερκατανάλωση που παρατηρείται από τις ανθρώπινες κοινωνίες (κυρίως του Δυτικού κόσμου) με την υπερβολική παραγωγή και κατανάλωση ζωικών τροφίμων όπως το κρέας και τα γαλακτοκομικά το πρόβλημα επιδεινώνεται.
Συγκεκριμένα διερευνάται το θέμα σε συνδυασμό με την οικονομική ανάπτυξη πολυπληθυσμιακών χωρών, όπως η Ινδία και η Κίνα στις οποίες η διαφαινόμενη αύξηση στην κατανάλωση ζωικού κρέατος ελλοχεύει κινδύνους για την παγκόσμια ισορροπία του περιβάλλοντος και τη διαθεσιμότητα των πόρων της γης. Ως εκ τούτου η περικοπή της κατανάλωσης κρέατος θεωρείται από πολλούς επιστήμονες αναγκαία για την αποφυγή περαιτέρω επιδείνωσης της κλιματικής αλλαγής και προστασίας του περιβάλλοντος.
Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στην αύξηση του ενδιαφέροντος και της δημοτικότητας των plant based meat που έχει οδηγήσει σε μεγαλύτερα μερίδια αγοράς στις χώρες του δυτικού κόσμου και ιδιαίτερα στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής που υπάρχει μεγαλύτερη εξοικείωση και αποδοχή για τα νέα αυτά προϊόντα από τους καταναλωτές.
Διεξοδικά εξετάστηκε στο πλαίσιο της διάδοσης των φυτικών πρωτεϊνών ο ρόλος που μπορεί να διαδραματίσει η εστίαση στη μείωση της κατανάλωσης κρέατος και στην αύξηση της αναγνωρισιμότητας των φυτικών κρεάτων.
Έγινε επίσης αναφορά στο ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει το Κράτος στη διάδοση των φυτικών πρωτεϊνών στο πλαίσιο λήψης μέτρων για την προστασία του περιβάλλοντος και της βελτίωσης της υγείας των πολιτών.
Στο πλαίσιο της εργασίας πραγματοποιήθηκε έρευνα με χρήση ερωτηματολογίου, τα αποτελέσματα του οποίου επέδειξαν την υγεία, την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση και τη Νεοφοβία τροφίμων ως τους πιο σημαντικούς παράγοντες που επηρεάζουν τις επιλογές των καταναλωτών για τις φυτικές πρωτεΐνες.
The subject of this dissertation, which was prepared in the framework of the postgraduate program, is the study of partial replacement of the consumption of animal meat by meat of plant based origin. In particular, the perceptions, motivations and factors that influence the attitude of consumers towards the consumption of plant-based meat are examined.
In the modern world of the 21st century, the problem of overpopulation is one of the most important problems faced by humanity and, in combination with the overconsumption observed in human societies (mainly of the Western world) with the excessive production and consumption of animal foods such as meat and dairy products, this problem is getting worse.
More specifically, the subject is investigated in conjunction with the economic development of populous countries, such as India and China, where the apparent increase in the consumption of animal meat poses risks to the global environmental balance and to the availability of land resources. Therefore, the cutback in meat consumption is considered by many scientists as necessary to avoid the further aggravation of climate change and protect the environment.
Particular reference is made to the growing interest in and popularity of plant-based meat which has led to larger market shares in the western world countries and especially in the United States, where there is a greater degree of familiarity and acceptance of these new products by consumers.
In the context of the spread of plant based proteins, the role which can be played by the focus on reducing meat consumption and increasing the recognition of plant based meat is thoroughly examined.
Reference is also made to the role that can be played by the State for the dissemination of plant based proteins in the context of taking measures to protect the environment and improve the health of citizens.
The study has conducted a survey by using a questionnaire, whose results show that health, environmental awareness and food neophobia are the most important factors influencing consumers’ choices on plant based proteins.