Η παρούσα εργασία έχει ως θέμα την εκπόνηση του επιχειρηματικού σχεδίου για τη δημιουργία ενός καταστήματος πώλησης σοκολατοειδών (“chocolaterie”) στην περιοχή των Βριλησσίων. Το νέο κατάστημα με την επωνυμία “PURO”, πρόκειται να τις φυσικές και ποιοτικές σοκολάτες με σκοπό τη μέγιστη γευστική απόλαυση και ικανοποίηση του πελάτη. Παράλληλα, θα προσφέρει ένα ευρύ προϊοντικό χαρτοφυλάκιο, το οποίο θα περιλαμβάνει προϊοντικές κατηγορίες όπως καφέ και κόκκους καφέ, σοκολάτες – επώνυμες και χειροποίητες, τσάι και βότανα, κέικ, snacks, αναψυκτικά, ενώ θα σερβίρει και brunch. Στο κατάστημα αυτό θα προσφέρονται οι πιο αγνές, θρεπτικές και συναρπαστικές τροφές της ψυχής φερόμενες από όλες τις γωνιές της γης. Για τη δημιουργία του επιχειρηματικού σχεδίου ακολουθήθηκε μια συστηματική και επιστημονική διαδικασία. Ειδικότερα, η παρούσα μελέτη ακολουθεί μια μεικτή ερευνητική μεθοδολογία δύο σταδίων. Σε πρώτη φάση εφαρμόστηκε η ποιοτική ερευνητική μεθοδολογία της βιβλιογραφικής επισκόπησης με σκοπό την εις βάθος ανάλυση της έννοιας του επιχειρηματικού σχεδίου, της καταναλωτικής συμπεριφοράς και του κλάδου των σοκολατοειδών γενικά. Ακολούθως, σε δεύτερο χρόνο και στηριζόμενο στα θεωρητικά ευρήματα που έφερε στο φως η ποιοτική ανάλυση της υφιστάμενης βιβλιογραφίας, διαμορφώθηκε ένα πρωτότυπο ερωτηματολόγιο, το οποίο αποτέλεσε το κατεξοχήν εργαλείο συγκέντρωσης πρωτογενών ερευνητικών δεδομένων από ένα μεγάλο δείγμα. Πιο συγκεκριμένα, στόχος του δεύτερου ποσοτικού σταδίου ήταν η διερεύνηση διαφόρων πτυχών της καταναλωτικής συμπεριφοράς των κατοίκων της Αττικής και ειδικά των Βορείων Προαστείων της Αθήνας σε ότι έχει να κάνει με τη σοκολάτα και τα σοκολατοειδή προϊόντα. Ειδικότερα, η συστηματική διαδικασία αποστολής των ερωτηματολογίων και συλλογής των απαντήσεων που ακολουθήθηκε, οδήγησε στη εξασφάλιση 152 πλήρως συμπληρωμένων ερωτηματολογίων, επιτυγχάνοντας ένα ποσοστό απάντησης της τάξης του 50,6%. Το ποσοστό αυτό κρίνεται άκρως ικανοποιητικό, δεδομένων και των αντίστοιχων ποσοστών που συναντάμε σε αντίστοιχες έρευνες στο αντικείμενο της καταναλωτικής συμπεριφοράς και του μάρκετινγκ. Στη συνέχεια, τα συλλεχθέντα πρωτογενή ποσοτικά δεδομένα υποβλήθηκαν σε σειρά προηγμένων στατιστικών αναλύσεων με χρήση του διεθνώς αναγνωρισμένου στατιστικού προγράμματος IBM SPSS, και ειδικότερα με την έκδοση 20. Σε ότι έχει να κάνει με τις στατιστικές μεθόδους που χρησιμοποιήθηκαν, μεταξύ άλλων διενεργήθηκαν οι αναλύσεις Descriptive Statistics, Independent Samples t-Test και Crosstabs. Τέλος, ως αναπόσπαστο τμήμα του δεύτερου ποσοτικού σταδίου, διενεργήθηκε μια εις βάθος οικονομική ανάλυση του προτεινόμενου εγχειρήματος με χρήση του προγράμματος “STRATEGY”, version 7.60, στο οποίο παρείχε πρόσβαση στη συγγραφέα της εργασίας, ο επιβλέποντας Καθηγητής. Τα οικονομικά στοιχεία που αναλύθηκαν και στα οποία βασίστηκε η ακόλουθη δημιουργία οικονομικών καταστάσεων, η ανάλυση αριθμοδεικτών και η χρήση των μεθόδων της Καθαρής Παρούσας Αξίας (ΚΠΑ), της Περιόδου Επανείσπραξης και του Εσωτερικού Βαθμού Απόδοσης (ΕΒΑ ή IRR) για την αξιολόγηση της προτεινόμενης επένδυσης, βασίστηκαν στις υποθέσεις και την προσωπική εμπειρία της συγγραφέως για την αγορά σε συνδυασμό με τα αποτελέσματα της έρευνας γνώμης των καταναλωτών. Αποτέλεσμα όλων των παραπάνω ήταν η δημιουργία ενός λεπτομερούς και τεκμηριωμένου επιχειρηματικού σχεδίου, η δομή του οποίου ακολουθεί τις επιταγές της σχετικής βιβλιογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, μέσα από την ανάλυση του εσωτερικού και εξωτερικού περιβάλλοντος του προτεινόμενου επιχειρηματικού εγχειρήματος, χρησιμοποιώντας αναγνωρισμένα εργαλεία, όπως οι αναλύσεις PEST, 5 Δυνάμεων και SWOT, χαρτογραφήθηκε ο κλάδος των chocolaterie και των άμεσων ανταγωνιστών τους στην Αθήνα. Ακολούθως, με βάση τα αποτελέσματα του ερωτηματολογίου διενεργήθηκε τμηματοποίηση και τοποθέτηση στην στοχευόμενη αγορά, ενώ με βάση τη φιλοσοφία αυτή διατυπώθηκαν οι ακριβείς επιχειρηματικές και ανταγωνιστικές στρατηγικές που πρέπει να ακολουθήσει η επιχείρηση. Μάλιστα, ιδιαίτερο βάρος δόθηκε στη διατύπωση των στρατηγικών του μίγματος μάρκετινγκ της επιχείρησης στα πεδία του προϊόντος, της τιμολόγησης, της προώθησης και της διανομής. Τέλος, η ενδελεχής οικονομική ανάλυση που διενεργήθηκε ολοκλήρωσε τη σφαιρική προσέγγιση όλων των πτυχών του σχεδιαζόμενου εγχειρήματος. Κλείνοντας, όλες οι παραπάνω αναλύσεις συνέκλιναν στο τελικό συμπέρασμα πως η συγκεκριμένη επιχειρηματική ιδέα αξίζει να υλοποιηθεί.
The purpose of this study is the development of an original business plan regarding the creation of a new chocolaterie, under the label “Puro”, in the northern suburbs of Athens, and Vrilissia in particular. In order to achieve this research goal, the current research uses a mixed methods research methodology. More specifically, this study’s research methodology comprises of two successive stages. The first stage of qualitative research involves a detailed review of extant literature on the concepts of business plan definition and ideal structure as well as the key figures and trends of the chocolate industry. Next, based on our theoretical findings, we carried out quantitative research using an original questionnaire, which was sent to a population of chocolate consumers in the district of Athens. The primary data collected from a final sample of 152 consumers were in turn analyzed using the IBM SPSS statistical package. These results formed the basis for the development of our business plan. What is more, we devised a thorough business plan, following the prescriptions of relevant theory. Our plan contains an analysis of both external and internal firm environment, as well as a detailed presentation of our corporate and competitive strategy. Moreover, special attention was given to the presentation of our marketing strategy, with separate plans for our products, our pricing, promotion and distribution strategies. Last but not least, using the Strategy software, we conducted a detailed financial analysis for the new company for the next ten years. Apart from the design of pro forma financial statements, we used a series of widely cited investment appraisal methods, such as IRR and net present value (NPV) in order to decide if our proposed business idea is feasible and profitable.