Τα τελευταία χρόνια, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (social media) έχουν αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο οι καταναλωτές επικοινωνούν και αλληλεπιδρούν, καθώς καθημερινά μπορούν να έχουν στη διάθεσή τους πληθώρα πληροφοριών, σχολίων, απόψεων και εμπειριών που δημιουργούνται και διαχέονται μέσα από αυτά τα μέσα. Αισθητή την παρουσία τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης κάνουν και οι ελληνικές μικροζυθοποιίες καθώς στην πλειοψηφία τους διαθέτουν προφίλ έστω και σε μία πλατφόρμα.
Στο πλαίσιο αυτό, η παρούσα διπλωματική μελετά τη διαφήμιση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για την περίπτωση των ελληνικών μικροζυθοποιίων. Πιο συγκεκριμένα, διερευνά την επίδραση της διαφήμισης με μέσα κοινωνικής δικτύωσης στην κατανάλωση μπύρας από μικροζυθοποιίες. Για τους σκοπούς της διπλωματικής, αρχικά παρουσιάζεται το θεωρητικό υπόβαθρο που περιλαμβάνει βασικές έννοιες για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ιστορική αναδρομή της ανάπτυξής τους, καθώς και συνοπτική παρουσίαση των δημοφιλέστερων μέσων και της χρήσης τους. Όσον αφορά στον κλάδο της μικροζυθοποιίας, παρουσιάζονται γενικά χαρακτηριστικά του κλάδου και στατιστικά στοιχεία για την Ελλάδα.
Στη συνέχεια, παρουσιάζονται: α) η αποτίμηση της παρούσας κατάστασης των ιστοτόπων των ελληνικών μικροζυθοποιίων με τη χρήση ελεύθερου διαδικτυακού εργαλείου και β) εμπειρική έρευνα βασισμένη σε ερωτηματολόγια δείγματος 220 καταναλωτών.
Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, όσον αφορά στους ιστότοπους των ελληνικών μικροζυθοποιίων σε δείγμα εξήντα ένα (61) μικροζυθοποιίων, οι πενήντα επτά (57) διατηρούν ιστοτόπους σε ισχύ. Σχεδόν το σύνολο του δείγματος (98,36%) χρησιμοποιεί τουλάχιστον ένα μέσο κοινωνικής δικτύωσης, με δημοφιλέστερα το Facebook και το Instagram. Επίσης δεν παρατηρήθηκε κάποια στατιστικά σημαντική σχέση μεταξύ της χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, της χρήση του YouTube και της διαφήμιση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης όσο αφορά της επίδρασης τους στην κατανάλωση μπύρας από μικροζυθοποιίες.
In recent years, social media has changed the way consumers communicate and interact, as they can have a plethora of information, comments, opinions and experiences created and disseminated through these media on a daily basis. Greek microbreweries also make their presence noticeable on social media, as most of them have profiles even on one platform. In this context, the present diploma studies advertising through social media and specifically the case of Greek microbreweries. Specifically, it investigates the effect of social media advertising on the consumption of beer by microbreweries. For the purposes of diplomacy, the theoretical background is presented, which includes basic concepts for social media, a historical background of their development as well as a brief presentation of the most popular media and their use. Regarding the microbrewery sector, general characteristics of the sector and statistical data for Greece are presented. The following are presented: a) the evaluation of the current situation of the websites of the Greek microbreweries using a free internet tool and b) empirical research based on questionnaires of a sample of 220 consumers.
According to the research findings, regarding the websites of Greek microbreweries in a sample of sixty one (61) microbreweries, fifty seven (57) maintain effective websites. Almost the entire sample (98.36%) uses at least one social networking site, with Facebook and Instagram being the most popular. No statistically significant relationship was observed between social media use, YouTube usage and social media advertising in terms of their impact on beer consumption by microbreweries.