Σκοπός της παρούσας μελέτης είναι να εξεταστεί η επίδραση της πανδημίας Covid-19 στις επιχειρήσεις τροφίμων και ποτών της Ελλάδος. Στη συγκεκριμένη έρευνα εξετάζεται πώς επηρέασε η πανδημία τη λειτουργία των επιχειρήσεων του κλάδου, καθώς και ποια μέτρα και στρατηγικές υιοθέτησαν προκειμένου να ανταπεξέλθουν και να συνεχίσουν τη λειτουργία τους.
Η εργασία είναι δομημένη σε δύο μέρη, στο πρώτο και θεωρητικό κομμάτι αυτής αρχικά γίνεται αναφορά στην πορεία της πανδημίας και την επίδραση αυτής στις επιχειρήσεις και στους καταναλωτές. Στη συνέχεια παρατίθενται στοιχεία σχετικά με την επίδραση της πανδημίας στις ελληνικές επιχειρήσεις, ενώ τέλος γίνεται αναφορά στις επιχειρήσεις του αγροδιατροφικού τομέα για το πως αντιμετώπισαν την κρίση, ποιες δυσκολίες αντιμετώπισαν και ποιες στρατηγικές εφάρμοσαν ώστε να ανταπεξέλθουν.
Το δεύτερο κομμάτι της παρούσας μελέτης είναι εμπειρικό και αφορά έρευνα μέσω ερωτηματολογίων. Πιο συγκεκριμένα, 131 εργαζόμενοι σε επιχειρήσεις τροφίμων και ποτών της Ελλάδας συμπλήρωσαν μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας ερωτηματολόγιο 21 ερωτήσεων. Οι ερωτήσεις αυτές ήτανε διαχωρισμένες σε τέσσερις βασικές ενότητες:
1. Την επίδραση της πανδημίας
2. Τα μέτρα και τις στρατηγικές που εφαρμόστηκαν
3. Τον ψηφιακό μετασχηματισμό κατά τη διάρκεια της πανδημίας
4. Τα δημογραφικά στοιχεία των ερωτώμενων
Από τα αποτελέσματα της έρευνας διαπιστώθηκε, πώς οι επιχειρήσεις τροφίμων και ποτών στην Ελλάδα επηρεάστηκαν από την πανδημία Covid-19 όμως όχι όλες στον ίδιο βαθμό. Οι περισσότερες επιχειρήσεις είδαν τα έσοδα τους να μειώνονται κατά τη διάρκεια της πανδημίας, ενώ εφάρμοσαν κυρίως μέτρα υγιεινής και αποστασιοποίησης προκειμένου να διατηρήσουν τη λειτουργία τους. Σχετικά με τις στρατηγικές που εφάρμοσαν αφορούσαν κυρίως αναζητήσεις νέων αγορών και διαπραγματεύσεις τον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας. Τέλος σχετικά με τον ψηφιακό μετασχηματισμό αρκετές επιχειρήσεις εφάρμοσαν τηλεργασία καθώς χρησιμοποίησαν και άλλα ψηφιακά μέσα κατά τη διάρκεια της πανδημίας , ενώ η πλειοψηφία των ερωτώμενων κρίνει πάρα πολύ σημαντικό να ψηφιοποιηθεί η επιχείρηση που εργάζεται μετά την εμπειρία που είχε με την πανδημία.
The purpose of this study is to examine the impact of the Covid-19 pandemic on food and beverage companies in Greece. This research examines how the pandemic affected the operation of companies in the industry, as well as what measures and strategies they adopted in order to cope and continue their operation.
The work is structured in two parts, in the first and theoretical part of it initially refers to the course of the pandemic and its impact on business and consumers. The following is information on the impact of the pandemic on Greek companies, and finally refers to companies in the agri-food sector on how they coped with the crisis, what difficulties they encountered and what strategies they implemented to survive.
The second part of the present study is empirical and concerns research through questionnaires. More specifically, 131 employees in food and beverage companies in Greece completed a questionnaire of 21 questions through an electronic platform. These questions were divided into four main sections:
• The impact of the pandemic
• The measures and strategies implemented
• The digital transformation during the pandemic
• The demographics of the respondents
The results of the research showed that food and beverage companies in Greece were affected by the Covid-19 pandemic, but not all to the same degree. Most companies saw their revenues decline during the pandemic, while mainly implementing hygiene and distancing measures in order to maintain their operation. The strategies they implemented were mainly in search of new markets and negotiations in the supply chain. Finally, regarding the digital transformation, several companies applied teleworking as they used other digital media during the pandemic, while the majority of the respondents consider it very important to digitize the company that works after the experience they had with the pandemic.