Στον σύγχρονο επιχειρηματικό κόσμο η εφαρμογή της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης (ΕΚΕ) εφαρμόζεται ολοένα και περισσότερο. Η ευαισθητοποίηση για τα περιβαλλοντικά και κοινωνικά ζητήματα που συνδέονται με την ανάπτυξη και τη χρήση των προϊόντων, δείχνουν να είναι ζητήματα, τα οποία προκαλούν το ενδιαφέρον των καταναλωτών, των προμηθευτών και των μετόχων. Για τον λόγο αυτό οι επιχειρήσεις, στην προσπάθεια τους να ακολουθήσουν τις νέες εξελίξεις και τις μεταβαλλόμενες τάσεις, είναι πλέον υποχρεωμένες να εντοπίζουν και να εφαρμόζουν καινοτόμες και βιώσιμες λύσεις, όχι μόνο εντός των ορίων του οργανισμού τους, αλλά και σε ολόκληρο το δίκτυο της αλυσίδας εφοδιασμού.
Ο σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να εντοπιστεί ο ρόλος της Εφοδιαστικής Αλυσίδας στην ΕΚΕ των επιχειρήσεων του κλάδου τροφίμων και ποτών. Συγκεκριμένα η εργασία στοχεύει να εντοπίσει και να αναλύσει τις σχέσεις των παραγόντων που ωθούν τις επιχειρήσεις να υιοθετήσουν πρακτικές ΕΚΕ.
Στο πλαίσιο αυτό αρχικά πραγματοποιείται μία βιβλιογραφική ανασκόπηση των εννοιών της ΕΚΕ. Έπειτα εξετάζονται οι διαστάσεις της και τα προσδοκώμενα οφέλη κατά την εφαρμογή της. Εξετάζονται, επίσης, οι πρωτοβουλίες που υπάρχουν για την ΕΚΕ καθώς και πληροφορίες σχετικά με την εφαρμογή της στην πράξη. Στη συνέχεια, η εργασία εστιάζει στην ανάπτυξη της Εφοδιαστικής Αλυσίδας και τις διαστάσεις της. Επιπλέον αναδεικνύεται η ΕΚΕ στον κλάδο τροφίμων και ποτών και τέλος παρουσιάζεται η μεθοδολογία και οι παράγοντες της έρευνας.
Όσον αφορά στο ερευνητικό πλαίσιο, απευθύνθηκαν ερωτηματολόγια σε εταιρείες τροφίμων και ποτών και συγκεκριμένα στα τμήματά τους που εξειδικεύονται στα ζητήματα ΕΚΕ. Οι επιχειρήσεις αυτές παρουσιάζουν απολογισμούς ΕΚΕ και ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε σε αυτές που ακολουθούν τις κατευθυντήριες γραμμές της Global Reporting Initiative.
In today's business world, the implementation of Corporate Social Responsibility (CSR) is becoming more and more prevalent. Awareness of the environmental and social issues associated with product development and use shows that stakeholders such as consumers, suppliers and shareholders are significantly interested in these issues. For this reason, in their efforts to cope with new developments and changing trends, companies are now obliged to identify and implement innovative and sustainable solutions, not only within the boundaries of their organization, but also throughout the supply chain network.
The purpose of this research is to identify the role of the Supply Chain in CSR of food and beverage companies. Specifically, this dissertation aims to identify and analyze the relationships between the factors that drive firms to adopt CSR practices.
In this context, a literature review of CSR concepts is first conducted. Then, its dimensions and the expected benefits when implementing it are examined. Existing CSR initiatives and information on its implementation in practice are also provided. The dissertation then focuses on the development of the Supply Chain and its dimensions. In addition, the emergence of CSR in the food and beverage industry is discussed and finally the methodology is explained along with the factors of the research.
Regarding the research framework, questionnaires were sent to food and beverage companies; specifically, they were addressed to the departments dealing with CSR issues. These companies publish CSR reports and special emphasis was given to those that follow the Global Reporting Initiative guidelines.