Τα άλματα της τεχνολογικής εξέλιξης έχουν επιφέρει αλλαγές σε κάθε πτυχή της καθημερινότητας του ατόμου, μεταξύ των οποίων και στην καταναλωτική. Η τεχνολογία έχει κάνει τις αγορές κάθε μορφής πιο εύκολες και γρήγορες, χρησιμοποιώντας μόνο μία ηλεκτρονική συσκευή, σε οποιοδήποτε μέρος του κόσμου και αν βρίσκεται το άτομο και σε κάθε χρονική στιγμή.
Μία από τις προαναφερόμενες τεχνολογικές εξελίξεις, παρατηρείται τις τελευταίες δεκαετίες στον τομέα των τροφίμων, καθώς όλο και περισσότερα καταστήματα λιανικής πώλησης, υιοθετούν ειδικότερα στο εξωτερικό, την πρακτική των καταστημάτων τροφίμων χωρίς την ύπαρξη ταμείων, στηριζόμενα αποκλειστικά σε εφαρμογές που είναι καταχωρημένες σε κινητές ηλεκτρονικές συσκευές, όπως είναι το κινητό τηλέφωνο.
Η παρούσα εργασία εξετάζει τις απόψεις των καταναλωτών σχετικά με την ύπαρξη καταστημάτων τροφίμων χωρίς ταμεία στην Ελλάδα. Η μεθοδολογία που ακολουθήθηκε ήταν ποσοτική, με τα αποτελέσματα ωστόσο να καταδεικνύουν ότι οι καταναλωτές στην Ελλάδα αν και αντιλαμβάνονται την εξέλιξη της τεχνολογίας και την επίδραση που ασκεί στην καταναλωτική συμπεριφορά τους, δεν είναι θετικά διακείμενοι στην ύπαρξη καταστημάτων τροφίμων χωρίς ταμεία.
Η παρούσα εργασία δομείται πάνω σε τέσσερα επιμέρους κεφάλαια, δύο εκ των οποίων αποτελούν το θεωρητικό τμήμα της εργασίας και δύο το ερευνητικό. Στο θεωρητικό τμήμα αναλύεται η έννοια της καταναλωτικής συμπεριφοράς, οι παράγοντες που την προσδιορίζουν, ο ρόλος της τεχνολογίας και πως αυτός επηρεάζει τον τρόπο δράσης των καταναλωτών. Εν συνεχεία, αναλύονται τα καταστήματα πώλησης τροφίμων στην Ελλάδα και οι τεχνολογικές επιρροές, λαμβάνει χώρα μία βιβλιογραφική ανασκόπηση ως προς το θέμα της καταναλωτικής συμπεριφοράς σε καταστήματα τροφίμων και γίνεται αναφορά στα υπάρχοντα καταστήματα τροφίμων χωρίς ταμεία.
Στο ερευνητικό μέρος παρουσιάζεται η μεθοδολογία που ακολουθήσε η έρευνα, γίνεται περιγραφική ανάλυση του ερωτηματολόγιου, ακολουθεί η απάντηση των ερευνητικών ερωτημάτων όπως και οι απαιτούμενες συμπερασματικές παρατηρήσεις.
The leaps of technological development have brought changes in every aspect of the individual's daily life, including the consumer one. Technology has made shopping of any kind easier and faster, using just one electronic device, anywhere in the world and at any given time.
One of the technological developments has been observed in the last decades in the food sector, as more and more retail stores, especially abroad, adopt the practice of food stores without cashiers, relying exclusively on applications registered in mobile electronic devices, such as a cell phone.
This paper examines consumers' views on the existence of cashierless food stores in Greece. The methodology followed was quantitative, with the results showing that consumers in Greece, although aware of the evolution of technology and the impact it has on their consumer behavior, are not positive about the existence of food stores without cash registers.
The present work is structured on four sub-chapters, two of which are the theoretical part of the work and two the research part. The theoretical part analyzes the concept of consumer behavior, the factors that determine it, the role of technology and how it affects the way consumers act. Then, the food shops in Greece are analyzed and the technological influences, a bibliographic review takes place on the issue of consumer behavior in food shops and reference is made to the existing food shops without cash registers.
The research part presents the methodology followed by the research, a descriptive analysis of the questionnaire, the answer to the research questions and the required conclusions.