Τα τελευταία χρόνια, η ανάγκη για πιο βιώσιμα συστήματα παραγωγής τροφίμων και βιώσιμα τρόφιμα προς κατανάλωση γίνεται θεμελιώδης για τη βιώσιμη ανάπτυξη. Στην πραγματικότητα, οι καταναλωτές στρέφουν όλο και περισσότερο την προσοχή τους στα ευρύτερα ηθικά ζητήματα και στα βιώσιμα προϊόντα διατροφής, αλλά και σε προϊόντα που στοχεύουν στην ευημερία τους, όπως τα λειτουργικά τρόφιμα. Θέμα της συγκεκριμένης έρευνας ήταν η διερεύνηση της προθυμίας πληρωμής των Ελλήνων καταναλωτών για ένα λειτουργικό καρβέλι ψωμί με χαμηλό αποτύπωμα άνθρακα , παραγόμενο από το άλευρο του είδους Tritordeum spp. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά με τη βοήθεια ηλεκτρονικών ερωτηματολογίων. Για την εκμαίευση της προθυμίας πληρωμής χρησιμοποιήθηκε η μέθοδος της Ενδεχόμενης Αποτίμησης και η τεχνική της Κάρτας Πληρωμής. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν αρχικά πως ότι όλο και περισσότεροι Έλληνες καταναλωτές στρέφονται στην αγορά ψωμιού που έχει ως βάση το σιταροκρίθαρο (Tritordeum).καθώς η μέση προθυμία πληρωμής του δείγματος για το ψωμί από Tritordeum ήταν υψηλότερη από την τιμή που έπρεπε να πληρώσουν για ένα καρβέλι συμβατικού ψωμιού. Το πιο σημαντικό εύρημα της έρευνας είναι ‘ότι η προθυμία αποδοχής και πληρωμής των καταναλωτών έχει άμεση σχέση με το κατά πόσο οι καταναλωτές γνωρίζουν τις έννοιες «λειτουργικά τρόφιμά» και «αποτύπωμα άνθρακα», με την τιμή του προϊόντος αλλά και από το αν η προέλευση των λειτουργικών ιδιοτήτων του του τροφίμου δεν είναι φυσική, αλλά τεχνητή. Επομένως, γίνεται επιτακτικό το ελληνικό καταναλωτικό κοινό να γνωρίσει με διάφορους τρόπους τις έννοιες που προαναφέρθηκαν έτσι ώστε να ξεκινήσει την αναζήτηση για τρόφιμα με ανάλογα χαρακτηριστικά. Από την άλλη, συμβάντα όπως το ξέσπασμα της πανδημίας Covid-19 έβαλαν περιορισμούς συγκεκριμένη έρευνα κάτι που μπορεί να μειώσει την αξιοπιστία των αποτελεσμάτων της για αυτό και προτείνεται η επανάληψή της με σκοπό την εξαγωγή πιο αξιόπιστων συμπερασμάτων.
In recent years, the need for more sustainable food production systems and sustainable food for consumption has become fundamental to sustainable development. In fact, consumers are increasingly turning their attention to broader ethical issues and sustainable food products, but also to products that aim at their well-being, such as functional foods. The subject of this research was the investigation of the willingness of Greek consumers to pay for a functional loaf of bread with low carbon footprint, produced from the flour of the species Tritordeum spp. The survey was conducted online with the help of electronic questionnaires. The method of Contingent Valuation and the technique of the Payment Card were used to elicit the willingness to pay. The results of the survey initially showed that more and more Greek consumers are turning to the Tritordeum based bread. The most important finding of the research is that the willingness of consumers to accept and pay is directly related to whether consumers are aware of the concepts of "functional food" and "carbon footprint", the price of the product and whether the origin of the functional properties of the food is not natural but artificial. Therefore, it becomes imperative for the Greek consumers to get acquainted with the concepts mentioned above in order to start the search for foods with similar characteristics. On the other hand, events such as the outbreak of the Covid-19 pandemic have limited specific research, which may reduce the reliability of the results. The experiment should be repeated to draw more reliable conclusions.