Λόγω της ταχείας οικονομικής ανάπτυξης και της συνεχόμενης ζήτηση στην αγορά για ποιότητα, ποικιλία και καινοτομία οι έμποροι και οι παραγωγοί τροφίμων προσθέτουν αξία και κυνηγούν τη διαφοροποίηση των προϊόντων τους. Συνεπώς, είναι σημαντικό να προσαρμοστούν τα προϊόντα με τέτοιο τρόπο ώστε να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των καταναλωτών. Η παρούσα μελέτη παρουσιάζει κάποια γενικά στοιχεία για τη κατανόηση των ποιοτικών χαρακτηριστικών του προϊόντος και του κλάδου του, αλλά και τη βασική θεωρία της ηδονικής μοντελοποίησης συνοδευόμενη από την εμπειρική εφαρμογή της στο κλάδο της μπύρας στην ελληνική αγορά. Αν και η μέθοδος της ηδονικής τιμής έχει ήδη χρησιμοποιηθεί για την εκτίμηση των επιμέρους ποιοτικών χαρακτηριστικών για πολλά προϊόντα διατροφής, δεν έχει εφαρμοστεί στο κλάδο της μπύρας. Στόχος της εργασίας είναι η εύρεση των επιμέρους χαρακτηριστικών μιας μπύρας που επηρεάζουν τον τρόπο τιμολόγησης της.
Τα δεδομένα για τη μελέτη αυτή συλλέχθηκαν τον Ιούνιο του 2022, από το σουπερμάρκετ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ στο Ελληνικό, επεξεργάστηκαν και αναλύθηκαν μέσω του προγράμματος Stata/IC 15.0. Η ανάλυση έδειξε ότι τα χαρακτηριστικά που επηρεάζουν θετικά τη τελική τιμής της μπύρας είναι η περιεκτικότητα σε αλκοόλ και υδατάνθρακες, το υλικό συσκευασίας και πιο συγκεκριμένα οι γυάλινες συσκευασίες, η προσθήκη χυμού λεμόνι (Radler) και οι μπύρες της κατηγορίας Pale. Ενώ η παστερίωση της μπύρας, η μάρκα, οι μπύρες της κατηγορίας Lager, η παστερίωση της και η ιδιωτική ετικέτα έχουν αρνητική επίπτωση στη τελική τιμή.
Πρόκειται για μια ενδιαφέρουσα θεματολογία έρευνας, η οποία μπορεί να αποβεί καρποφόρα με εκτενέστερη μελέτη.
Due to rapid economic growth and continuous market demand for quality, variety and innovation, marketers and food producers are adding value and pursuing product differentiation. Therefore, it is important to adapt the products in such a way that they meet the demands of the consumers. The present study presents some general elements for the understanding of the quality characteristics of the product and its industry, but also the basic theory of hedonic modelling accompanied by its empirical application in the beer industry in the Greek market. Although the hedonic price method has already been applied to estimate individual quality attributes for many food products, it has not been applied to the beer industry. The aim of the work is to find the individual characteristics of a beer that affect how it is priced.
The data for this study were collected in June 2022, from the VASSILOPOULOS supermarket in Elliniko, processed and analysed through the Stata/IC 15.0 program. The analysis showed that the characteristics that positively affect the price of the beer are the alcohol and carbohydrate content, the packaging material and more specifically the glass packaging, the addition of lemon juice (Radler) and Pale category beers. While the pasteurization of beer, the brand, the beers of the Lager category, its pasteurization and private label have a negative impact on the final price.
This is an interesting topic of research, which can be fruitful with a more extensive study.