Η παρούσα μεταπτυχιακή εργασία έχει ως σκοπό να διερευνήσει την προθυμία πληρωμής και αποδοχή των σχετικά αγνώστων functional προϊόντων κεφίρ, συγκεκριμένα κεφίρ γάλακτος ζωικής και φυτικής προέλευσης, μπύρας και νερού-αναψυκτικών. Τα δεδομένα συλλέχθηκαν μέσω δύο κατάλληλα δομημένων ερωτηματολογίων με ίδιες ερωτήσεις, αλλά στην εισαγωγή του ενός υπήρχε αναφορά στις ευεργετικές ιδιότητες του κεφίρ, ώστε να μελετηθεί κατά πόσο η επιπλέον ενημέρωση επηρεάζει την συμπεριφορά των καταναλωτών. Τα ερωτηματολόγια συντάχθηκαν στην πλατφόρμα Google forms και απεστάλη σε τυχαίο δείγμα 301 καταναλωτών που εδρεύει στην Ελλάδα μέσα σε διάστημα 16 ημερών, από 01/05/2022 ως 16/05/2022. Εν συνεχεία με αφορμή τον COVID-19 πραγματοποιήθηκε έρευνα στο σύνολο των καταναλωτών από 46 ετών και άνω, ώστε να ελεγχθεί από ποιους παράγοντες επηρεάζονται.
Τα δεδομένα επεξεργάστηκαν για το σύνολο του δείγματος στο στατιστικό πρόγραμμα SPSS χρησιμοποιώντας την παλινδρόμηση (Linear Regression). Παρομοίως και για τους 74 καταναλωτές από 46 ετών και άνω (οι ηλικιακές ομάδες που έχουν επηρεαστεί περισσότερο κατά την περίοδο της πανδημίας COVID-19), απομονώνοντας τη μελέτη με την επιλογή Select Cases.Τα αποτελέσματα της στατιστικής ανάλυσης των ερωτηματολογίων δείχνουν ότι για το συνολικό δείγμα η ύπαρξη επιπλέον πληροφοριών είναι στατιστικά σημαντική και επηρεάζει αρνητικά την προθυμία πληρωμής.
Σημαντικοί θετικοί παράγοντες για την προθυμία των καταναλωτών για να πληρώσουν ακριβότερα κατά 15% των συμβατικών προϊόντων είναι η διάθεση να βελτιώσουν τη διατροφή τους, η θρεπτική αξία των προϊόντων κεφίρ, η ανάγκη να στηριχτούν σε αξιόπιστο brand ποιοτικών και προσιτών οικονομικά τροφίμων και ότι ήδη καταναλώνουν τα αντίστοιχα συμβατικά προϊόντα στην καθημερινή τους δίαιτα. Τα προϊόντα κεφίρ γιαουρτιού ή επιδόρπια γιαουρτιών έχουν τους περισσότερους στατιστικά θετικούς παράγοντες σε όλα τα ηλικιακά εύρη που μελετήθηκαν με μοναδικό αρνητικό παράγοντα τη γεύση. Η μικρότερη ως μηδενική προθυμία πληρωμής βρίσκεται στο ηλικιακό εύρος από 46 ετών και άνω στις μπύρες κεφίρ και smoothies.
Ο μέσος όρος απαντήσεων του συνολικού δείγματος για την προθυμία πληρωμής των προϊόντων κεφίρ είναι 4,19 και μεμονωμένα για το ηλικιακό εύρος από 46 ετών και άνω είναι 4,48.
This postgraduate thesis aims to investigate the willingness to pay and acceptance of the relatively unknown functional kefir products, specifically animal and vegetable milk kefir, beer and water-soft drinks. The data were collected through two appropriately structured questionnaires with the same questions, but in the introduction of one, there was a reference to the beneficial properties of kefir, in order to study whether the additional information affects the behaviour of consumers. The questionnaires were drawn up on the Google Forms platform and sent to a random sample of 301 consumers based in Greece within 16 days from 01/05/2022 to 16/05/2022. Subsequently, on the occasion of COVID-19, a survey was carried out among all consumers aged 46 and over, in order to check which factors affect them.
The data were processed for the entire sample in the statistical program SPSS using the regression (Linear Regression). Similarly for the 74 consumers aged 46 and over (the age groups most affected during the COVID-19 pandemic), isolating the study with the Select Cases option.
The results of the statistical analysis of the questionnaires show that for the total sample the existence of additional information is statistically significant and negatively affects the willingness to pay. Important positive factors for the willingness of consumers to pay more expensive by 15% of conventional products are the willingness to improve their diet, the nutritional value of kefir products, the need to rely on a reliable brand of quality and affordable food and that they already consume the corresponding conventional products in their daily diet yogurt kefir products or yogurt desserts have the most statistically positive factors in all age ranges studied with the only negative factor being taste. The smallest to zero willingness to pay is found in the age range of 46 years and older in kefir beers and smoothies.
The average responses of the total sample for the willingness to pay for kefir products is 4.19 and individually for the age range from 46 years and over is 4.48.