Η γιαούρτη αποτελεί προϊόν ζωικής προέλευσης υψηλής διατροφικής αξίας, πηγή ζωικών πρωτεϊνών, οι οποίες όντας πιο εύπεπτες από εκείνες του γάλακτος, οδηγούν σε αυξημένη ζήτηση του στην αγορά.
Η εργασία αυτή αποσκοπεί στην μελέτη της προθυμίας πληρωμής των καταναλωτών για λειτουργικά τρόφιμα και συγκεκριμένα γιαούρτη η οποία διαθέτει ισχυρισμούς υγείας για ιχνοστοιχεία όπως Ασβέστιο, Μαγνήσιο και Βιταμίνη Β12 και γιαούρτη η οποία διαθέτει προβιοτικά. Παρόλο που οι ισχυρισμοί υγείας εδραιώνονται σταδιακά, δεν κυκλοφορούν στην αγορά ακόμη προϊόντα γιαούρτης με προβιοτικά και ισχυρισμούς υγείας, καθώς βάσει του Κανονισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής 1924/2006 (European Parliament and Council of the European Union, 2006) δεν πληρούν τα κριτήρια της EFSA. Συνεπώς κρίθηκε ουσιώδης η μελέτη και η σύγκριση της προθυμίας πληρωμής των Ελλήνων καταναλωτών για γιαούρτη με ισχυρισμούς υγείας αλλά και η προθυμία πληρωμής τους για γιαούρτη με προβιοτικά τα οποία δεν διαθέτουν ισχυρισμούς υγείας.
Για τη συλλογή δεδομένων της παρούσας μελέτης χρησιμοποιήθηκε η μέθοδος της αποτίμησης ενδεχομένου (Contingent Valuation) με κάρτα πληρωμών (Payment Card), μέσω της διενέργειας δύο ερωτηματολογίων, στο ένα εκ των οποίων διατίθεντο περισσότερη πληροφορία για τις έννοιες που ερωτώταν οι καταναλωτές και στο άλλο λιγότερη πληροφορία για συνολικό δείγμα 240 ατόμων.
Τα αποτελέσματα δείχνουν, πως δεν υπήρξε σημαντική διαφοροποίηση στην προθυμία πληρωμής των καταναλωτών βάσει παροχής ή μη των επιπρόσθετων πληροφοριών, ταυτόχρονα όμως οι ερωτηθέντες οι οποίοι κατανάλωναν σε μεγάλη συχνότητα γιαούρτη (3-5 φορές την εβδομάδα) αποτέλεσαν στατιστικά σημαντικές μεταβλητές τόσο για τη γιαούρτη με ισχυρισμούς υγείας όσο και για τη γιαούρτη με προβιοτικά. Επιπρόσθετα η πλειοψηφία των ερωτηθέντων είχε καλύτερη γνώση των προβιοτικών σε σύγκριση με τα λειτουργικά τρόφιμα και τους ισχυρισμούς υγείας.
Yogurt is a product of animal origin with high nutritional value, it is considered a source of animal originated proteins, which are easier digestible than those comprehended in milk, leading to an increased demand for yogurt in the market.
This project aims to study consumers' willingness to pay for functional foods and specifically yogurt that has health claims for trace elements such as Calcium, Magnesium and Vitamin B12 and yogurt that has probiotics. Although health claims are being gradually established, no yogurt products with probiotics and health claims are yet on the market, as based on the European Commission Regulation 1924/2006 (European Parliament and Council of the European Union, 2006) they do not meet the criteria of EFSA. Therefore, it was deemed essential to study and compare the willingness of Greek consumers to pay for yogurt with health claims and their willingness to pay for yogurt with probiotics that do not have health claims.
For the data collection of the present study, the Contingent Valuation method was used with a Payment Card, through the implementation of two questionnaires, in one of which more information was available on the matters that consumers were asked about and in the other less information for a total sample of 240 people.
The results show that there was no significant difference in consumers' willingness to pay based on whether the additional information was provided, but at the same time respondents who consumed yogurt frequently (3-5 times per week) were statistically significant variables for both yogurt with health claims and yogurt with probiotics. Additionally, most respondents had a better knowledge of probiotics compared to functional foods and health claims.