Σκοπός της παρούσας μεταπτυχιακής μελέτης είναι η διερεύνηση της συμπεριφοράς του καταναλωτή όσον αφορά το τυρί «Φέτα», το οποίο έχει χαρακτηριστεί ως προϊόν Προστατευμένης Ονομασίας Προέλευσης. Εξετάζεται εάν και πως μπορεί η πιστοποίηση ΠΟΠ να επηρεάζει την προτίμηση για περιφερειακά προϊόντα έναντι άλλων ενώ παράλληλα μελετάται η επίδραση του τόπου διαμονής και καταγωγής στην τελική απόφαση αγοράς για ορισμένα τμήματα καταναλωτών οι οποίοι κατάγονται ή διαμένουν στον τον ίδιο τόπο παραγωγής του προϊόντος. Στην πρώτη ενότητα γίνεται μια αναφορά στην έννοια της αγοραστικής συμπεριφοράς των καταναλωτών και των παραγόντων που οδηγούν σε αυτή, της πιστότητας, της ικανοποίησης, καθώς και το ρόλο που μπορεί να έχει η ετικέτα με ένδειξη ΠΟΠ στην τελική απόφαση αγοράς.
Στο επόμενο μέρος παρουσιάζονται τα δευτερογενή δεδομένα που αντλήθηκαν από την μελέτη που πραγματοποίησε η Icap Group το έτος του 2021 για τον κλάδο της τυροκομίας και αφορούν τα κανάλια διάθεσης τυροκομικών προϊόντων, την ανάλυση της εγχώριας αγοράς και κατανάλωσης τυροκομικών προϊόντων. Επιπλέον, για τη συλλογή ποσοτικών πρωτογενών δεδομένων πραγματοποιήθηκε έρευνα μέσω ερωτηματολογίου που συμπληρώθηκε από 144 καταναλωτές. Για την εκπλήρωση των στόχων της εργασίας, σκόπιμα το ερωτηματολόγιο ζητήθηκε να συμπληρωθεί και από δείγμα καταναλωτών που κατοικεί ή διαμένει στα Τρίκαλα της Θεσσαλίας. Η έρευνα αποσκοπεί στην εξέταση των ευρύτερων γνώσεων των καταναλωτών και τη διαπίστωση προτιμήσεως ή όχι για τα προϊόντα με την ένδειξη ΠΟΠ. Επιπλέον, γίνεται προσπάθεια για την εξακρίβωση των παραγόντων που οδηγούν στην τελική απόφαση αγοράς, τη μελέτη της πρόθεσης αγοράς και του βαθμού πιστότητας των συμμετεχόντων όσον αφορά τη φέτα της προτίμησής τους.
Η εργασία ολοκληρώνεται με τις αναλύσεις των απαντήσεων που δόθηκαν μέσω των ερωτηματολογίων, τα συμπεράσματα και τη συζήτηση περί των περιορισμών που υπάρχουν στην παρούσα εργασία όσο και προτάσεις για περαιτέρω έρευνα.
The purpose of this postgraduate thesis is to research consumer behavior regarding the Greek cheese “feta”, which has been classified as a Protected Designation of Origin product. It is examined whether and how PDO certification can affect the preference for regional products over others while at the same time, the effect of the place of residence and origin on the final purchase decision for certain segments of consumers who come from or live in the same place of production of the product is being investigated. In the first section of this thesis, there is a reference on consumer’s buying behavior concept and the factors that lead to it, loyalty, satisfaction, as well as the role that the PDO label might play in the final purchase decision.
In the next part, the secondary data derived from the study carried out by Icap Group in the year 2021 for the cheese industry are presented. These data concern the distribution channels of dairy products, the analysis of the domestic market and consumption of cheese products. Furthermore, quantitative primary data have been collected from a survey that was conducted through a questionnaire completed by 144 consumers. The questionnaire was intentionally asked to be completed by a sample of consumers who live or come from Trikala, a town in Thessaly, Greece. The research aims to examine the knowledge of consumers and establish a possible preference or not for products with the PDO label. In addition, an attempt is made to ascertain the factors that lead to the final purchase decision and the level of loyalty of the participants regarding PDO cheese “feta” of their preference.
The paper concludes with the analysis that emerged through the answers of the questionnaire, the conclusions and the discussion of the limitations that exist in the present study as well as suggestions for further research.