Η πανδημία του Covid-19 έφερε πάρα πολλές αλλαγές στη ζωή των ανθρώπων και στις καταναλωτικές τους συνήθειες. Ως αποτέλεσμα επηρεάστηκε όλη η εφοδιαστική αλυσίδα και σύντομα παρατηρήθηκαν προβλήματα στα αποθέματα. Η παρούσα εργασία έχει εστιάσει στην επίδραση που είχε η πανδημία του Covid-19 στη μαγιά αρτοποιίας που προορίζεται για οικιακή χρήση. Επιπλέον, η μελέτη εκτείνεται και στα λοιπά προϊόντα (λ.χ. μαγιά βιομηχανικής χρήσης, προζύμια, βελτιωτικά αρτοποιίας) της εταιρείας Lesaffre Ελλάς Α.Ε.Β.Ε. και πως οι πωλήσεις της εταιρείας διαμορφώθηκαν λόγω της πανδημίας. Για το σκοπό αυτό έχουν συλλεχθεί δεδομένα ανά μήνα για τις πωλήσεις της μαγιάς οικιακής χρήσης στα super markets από τον Ιανουάριο του 2017 έως και τον Δεκέμβριο του 2022. Επιπλέον, για το ίδιο διάστημα υπάρχουν δεδομένα για τις πωλήσεις της εταιρείας Lesaffre Ελλάς Α.Ε.Β.Ε. για τα λοιπά προϊόντα της. Τέλος, έχουν προσδιοριστεί και οι βασικότεροι παράγοντες που επηρεάζουν τις πωλήσεις.
Ξεκινώντας έγινε βιβλιογραφική μελέτη για όλες τις διαφορετικές κατηγορίες προϊόντων και αναλύθηκαν οι πιο σημαντικοί παράγοντες που μπορούν να επηρεάσουν τις πωλήσεις των προϊόντων. Στη συνέχεια, έχουν παρουσιαστεί όλα τα δεδομένα για τον τρόπο που η πανδημία έχει επηρεάσει τις πωλήσεις αλλά και τα αντίστοιχα μερίδια αγοράς.
Εν συνεχεία, αναλύονται τα ερευνητικά ερωτήματα και η μεθοδολογία η οποία χρησιμοποιήθηκε για την εξαγωγή αποτελεσμάτων. Για αρχή χρησιμοποιήθηκαν οι δείκτες συγκέντρωσης Herfindahl – Hirschman (HHI) και Concentration Ratio (CRm). Ο HHI,είναι ο πιο ευρέως χρησιμοποιούμενος δείκτης για τη μέτρηση του ανταγωνισμού και αποδίδει πλήρη εικόνα για τη συγκέντρωση. Ο δείκτης CRm όπου μας δίνει το ποσοστό συμμετοχής των μεγαλύτερων βιομηχανιών του κλάδου. Τέλος, αναπτύχθηκε μοντέλο παλινδρόμησης ώστε να προσδιοριστούν οι κυριότεροι παράγοντες που επηρεάζουν τις πωλήσεις αλλά και το μερίδιο αγοράς όπως είναι οι διαφημίσεις, η πανδημία του Covid-19, η εποχικότητα και οι πωλήσεις της προηγούμενης περιόδου.
Η μεταβλητή της πανδημίας του κορονοϊού φαίνεται να είναι στατικά σημαντική για τις πωλήσεις της εταιρείας σε όλες τις κατηγορίες εκτός από τα προζύμια. Επιπλέον, δεν είναι στατιστικά σημαντική για το μερίδιο αγοράς του κλάδου της μαγιάς οικιακής χρήσης. Τέλος, επηρέασε θετικά τις πωλήσεις της νωπής μαγιάς οικιακής χρήσης ενώ είχε αρνητική επίδραση στους άλλους κλάδους.
The Covid-19 pandemic brought a lot of changes to people's lives and their consumption habits. As a result, the entire supply chain was affected and soon there were inventory problems. This study has focused on the impact that the Covid-19 pandemic has had on baker's yeast intended for home use. In addition, the study also extends to the other products (e.g., industrial yeast, leavens, bakery improvers) of the company Lesaffre Hellas S.A. and how the company's sales have shaped up due to the pandemic. For this purpose, monthly data has been collected for the sales of household yeast in supermarkets from January 2017 to December 2022. In addition, for the same period there is data for the sales of the company Lesaffre Hellas S.A. for its other products. Finally, the main factors affecting sales have been identified.
Starting with a bibliographic study for all the different product categories, analysis of the most important factors that can influence product sales. Then, all the data on how the pandemic has affected sales and the respective market shares have been presented.
Subsequently, the research questions and the methodology used to derive results are analyzed. To begin with, concentration indexes Herfindahl – Hirschman (HHI) and Concentration Ratio (CRm) were used. The HHI is the most widely used index to measure competition and provides a complete picture of concentration. The CRm index which gives us the percentage of participation of the largest industries in the sector. Finally, a regression model was developed to determine the main factors affecting sales and market share such as advertising, the Covid-19 pandemic, seasonality, and previous period sales.
The variable of the pandemic of Covid-19 appears to be statically significant for company sales in all categories except sourdough. Furthermore, it is not statistically significant for the market share of the household yeast industry. Finally, it had a positive effect on sales of fresh household yeast while having a negative effect on other sectors.