Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να μελετηθούν και να αναλυθούν οι μεταβολές στις αγοραστικές στάσεις των καταναλωτών όσον αφορά τα τρόφιμα μετά τις αυξήσεις των τιμών και τις πληθωριστικές πιέσεις καθώς και τα κριτήρια επιλογής τους πλέον. Παράλληλα, εξετάζονται τα μέσα με τα οποία ενημερώνονται οι καταναλωτές αλλά και η πιστότητα των καταναλωτών τόσο στις επωνυμίες των προϊόντων που επιλέγουν, όσο και στα σούπερ μάρκετ που επισκέπτονται. Αρχικά, βάσει της βιβλιογραφίας, αναλύονται η έννοια της συμπεριφοράς του καταναλωτή, ποιοι παράγοντες την επηρεάζουν, οι έννοιες του πληθωρισμού, της επικοινωνίας μεταξύ εταιρειών και καταναλωτών, της ικανοποίησης αλλά και της πιστότητας των πελατών. Στη συνέχεια, προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι της έρευνας, πραγματοποιήθηκαν δευτερογενής και πρωτογενής ποσοτική έρευνα. Το ερευνητικό εργαλείο που χρησιμοποιήθηκε για τη συλλογή πρωτογενών δεδομένων ήταν ένα ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο το οποίο απαντήθηκε από 216 συμμετέχοντες. Τα βασικά ευρήματα της έρευνας όσον αφορά τις αλλαγές που έχουν πραγματοποιήσει οι
καταναλωτές για να αντιμετωπίσουν τις ανατιμήσεις είναι κυρίως η ιεράρχηση των αναγκών τους με προτεραιότητα στις σημαντικότερες αγορές, η σύγκριση των τιμών στο ράφι του σούπερ μάρκετ περισσότερο από πριν καθώς και η μείωση του κόστους των αγορών τους. Επίσης, σχετικά με τα κριτήρια επιλογής τροφίμων βρέθηκε πως πρωτίστης σημασίας αποτελούν η τιμή και η ποιότητα. Μέσω της έρευνας επιπλέον, φάνηκε πως οι κύριοι τρόποι ενημέρωσης των καταναλωτών για τις τιμές των τροφίμων είναι πηγαίνοντας στα φυσικά
καταστήματα και συγκρίνοντας τις τιμές μεταξύ τους αλλά και μέσω φυλλαδίων προσφορών. Τέλος, αναφορικά με την πιστότητα των καταναλωτών, τα αποτελέσματα έδειξαν πως οι καταναλωτές είναι αρκετά πιστοί τόσο στις επωνυμίες των προϊόντων που αγοράζουν αλλά και στα σούπερ μάρκετ που επισκέπτονται.
The purpose of this thesis is to study and analyze changes in consumer attitudes toward purchasing food following price increases and inflationary pressures, as well as their current selection criteria. At the same time, the examination of how consumers are informed is conducted, as well as the loyalty of consumers both to the brands of the products they choose and to the supermarkets they visit. Initially, based on the literature, the concept of consumer behavior is analyzed, which factors influence it, the concepts of inflation, communication between companies and consumers, customer satisfaction, as well asloyalty.
Then, to achieve the research objectives, both secondary and primary quantitative research
were conducted. The research tool used to collect primary data was an electronic questionnaire which was answered by 216 participants. The primary survey findings on how consumers cope with price increases include prioritizing their essential needs, especially in critical purchases, comparing prices on the supermarket shelf more than before and reducing costs of their purchases. Also, regarding the food selection criteria, it was found that price and quality are of primary importance. Furthermore, through the research, it appeared that
the main ways of informing consumers about food prices are by going to physical stores and comparing prices with each other and through offer brochures. In conclusion, concerning consumer loyalty, the results indicated that consumers demonstrate a considerable degree of loyalty to both the brands of the products they purchase and the supermarkets they frequent.