Ο σακχαρώδης διαβήτης είναι μια χρόνια διαταραχή του μεταβολισμού της γλυκόζης με σοβαρές κλινικές και οικονομικές συνέπειες. Τα άτομα με σακχαρώδη διαβήτη καλούνται να αξιολογούν τα τρόφιμα που καταναλώνουν ως προς το περιεχόμενο των υδατανθράκων με σκοπό την διαχείριση της νόσου. Ωστόσο τίθεται το ερώτημα αν οι υφιστάμενοι τρόποι διατροφικής επισήμανσης εξυπηρετούν τις ανάγκες των ατόμων αυτών. Σκοπός της παρούσας μελέτης ήταν να διερευνηθεί η επίδραση δυο διαφορετικών διατροφικών επισημάνσεων («χωρίς προσθήκη ζάχαρης» και χρωματική ετικέτα) έναντι της υποχρεωτικής επισήμανσης στην πίσω όψη των τροφίμων, στην αγοραστική συμπεριφορά ατόμων με Σακχαρώδη Διαβήτη. Η έρευνα διεξήχθη με τη χρήση ερωτηματολογίων σε τυχαία επιλεγμένο δείγμα ατόμων με διαβήτη καθώς και σε μέλη της ΠΕΑΝΔ. ενώ εξετάστηκαν και άλλοι παράγοντες (όπως το επίπεδο εκπαίδευσης, οι τιμές γλυκοζυλιωμένης αιμοσφαιρίνης κ.α) που μπορεί να σχετίζονται με την σωστή επιλογή προϊόντων τροφίμων.
Τα δεδομένα είχαν καλή προσαρμογή στο μοντέλο Poison και έδειξαν ότι η χρήση των δυο διαφορετικών ετικετών, το επίπεδο εκπαίδευσης, η γνώση των διατροφικών επισημάνσεων και η χρήση αυτών επηρεάζουν σημαντικά (p<0,1) την επιλογή προϊόντων τροφίμων αυξάνοντας σημαντικά την πιθανότητα ορθής επιλογής προϊόντος. Τα αποτελέσματα ήταν αναμενόμενα και καταδεικνύουν την αναγκαιότητα θεσμοθέτησης μιας ειδικής διατροφικής επισήμανσης με σκοπό την εξυπηρέτηση των ιδιαίτερων διατροφικών απαιτήσεων των ατόμων με σακχαρώδη διαβήτη.
Diabetes mellitus is a chronic disorder of glucose metabolism with serious clinical and economic consequences. Diabetics are required to evaluate the food they consume for carbohydrate content in order to manage the disease successfully. However, the question arises as to whether the existing food labelling is adequate to meet the needs of these individuals. The aim of this study was to investigate the impact of two different nutritional labels ("no added sugar" and a colour label) versus the mandatory labelling on the back of food products on the purchasing behaviour of people with Diabetes Mellitus.
The research was conducted using questionnaires in a randomly selected sample of people with diabetes and members of the PEAND while other factors (such as education level, glycosylated haemoglobin values, etc.) that may be associated with the correct choice of food products were also examined.
The obtained data had a good fit to the Poison model and showed that the use of the two different labels, level of education, knowledge and use of nutritional labels significantly (p<0.1) influenced the correct choice of food products increasing the probability of correct product selection.
The results were expected and reflect the necessity of establishing a specific nutritional labelling to serve the nutritional requirements of people with diabetes mellitus