Η κάτωθι διπλωματική έρευνα έχει ως αντικείμενο μελέτης την αναγνώριση των κρίσιμων παραγόντων που συμβάλλουν στην ανάπτυξη συνεργειών στις αγροδιατροφικές εφοδιαστικές αλυσίδες. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στις βραχείες εφοδιαστικές αλυσίδες που χαρακτηρίζονται από αρκετά πλεονεκτήματα όπως αναφέρονται παρακάτω καθώς και από δυσκολίες και περιορισμούς ως προς την προσέγγιση διαφόρων καναλιών διανομής. Ειδικότερα, στόχος της είναι η εξέταση όλων εκείνων των παραγόντων που επιδρούν στην ανάπτυξη συνεργειών στις αγροδιατροφικές εφοδιαστικές αλυσίδες καθώς και σε τι βαθμό επηρεάζουν την απόδοση την αποτελεσματικότητα αυτής.
Για τις ανάγκες της διπλωματικής μελέτης, η έρευνα θα επικεντρωθεί γεωγραφικά στην Πελοπόννησο και συγκεκριμένα στα γεωγραφικά τμήματα της Μεσσηνίας και Κορινθίας, εξετάζοντας αντίστοιχα τα τοπικά προϊόντα της κάθε περιοχής. Ακόμη, για την μελέτη των κρίσιμων παραγόντων επιλέχθηκαν βάσει βιβλιογραφικής έρευνας 11 παράγοντες, οι οποίοι εξετάστηκαν από συνολικά 12 Ειδήμονες (7 στον χώρο του οίνου και 5 στον χώρο του ελαιολάδου). Ακόμη, για την εκτίμηση των σχέσεων με τους κρίσιμους παράγοντες εφαρμόστηκε η πολυκριτηριακή μέθοδος Grey DEMATEL και εν τέλει κατηγοριοποιήθηκαν σε 2 ομάδες ανάλογα με τις αιτιώδεις σχέσεις επηρεασμού (παράγοντες που επηρεάζουν και παράγοντες που επηρεάζονται.
Όσον αφορά την εφοδιαστική αλυσίδα του οίνου, η πρώτη κατηγορία συμπεριλαμβάνει 6 παράγοντες ενώ η δεύτερη 5. Οι παράγοντες που φαίνεται να επηρεάζουν περισσότερο τους υπόλοιπους παράγοντες είναι η Αξιοποίηση παραγωγικών συντελεστών και η Διαχείριση περιβαλλοντικών επιπτώσεων, ενώ ο παράγοντας που επηρεάζεται περισσότερο είναι οι Διατροφικές συνήθειες των καταναλωτών. Τέλος, οι σημαντικότεροι παράγοντες που χρειάζονται για την ανάπτυξη συνεργειών στην εφοδιαστική αλυσίδα του οίνου είναι η Ιχνηλασιμότητα και η Εμπιστοσύνη. Από την άλλη για την εφοδιαστική αλυσίδα του ελαιολάδου, στην πρώτη ομάδα ανήκουν 5 παράγοντες ενώ στην δεύτερη 6. Ο παράγοντας που είναι περισσότερο επιδραστικός στους υπολοίπους είναι η Εποχικότητα προσφοράς και ζήτησης και η Τοπικότητα ως στοιχείο ποιότητας, ενώ ο παράγοντας που επηρεάζεται περισσότερο είναι τα Κοινά δίκτυα διανομής και η Διασπορά κινδύνου. Τέλος, οι σημαντικότεροι παράγοντες που χρειάζονται για την σύμπτυξη συνεργειών στις αλυσίδες εφοδιασμού του ελαιολάδου είναι η Εξαγωγική δυναμική και η Εμπιστοσύνη.
The purpose of this study is to identify the critical factors which contribute to the development of synergies in agri-food supply chains. Special emphasis has been given to short supply chains which are characterized by several advantages as mentioned below as well as difficulties and limitations in approaching various channels of distribution. Specifically, the purpose of the study is to examine the factors that affect the development of synergies in agri-food supply chains, as well as to what extent they affect performance and effectiveness.
For the needs of this thesis, the research will focus geographically on the Peloponnese and specifically on the geographical sections of Messinia and Corinth, examining the local products of each region respectively. Furthermore, for the study of the critical factors, 11 factors were selected based on literature research, which were examined by a total of 12 Experts (7 in the field of wine and 5 in the field of olive oil). Also, to evaluate the relationships with the critical factors, the multi-criteria Grey DEMATEL method was applied and finally the factors were categorized into 2 groups. In the first group belong those factors that influence and in the second group those that get affected.
Regarding the wine supply chain, the first group includes 6 factors while the second group includes the remaining 5. The factors that seem to influence the rest of the factors more are the Utilization of production factors and the Management of environmental impacts, while the factor that is most affected is the Consumer’s habits. Finally, the most important factors needed to develop synergies in the wine supply chain are Traceability and Trust. Regarding the supply chain of olive oil, the first group includes 5 factors and the second group 6. The most influential factor among the rest is Seasonality of offer and demand and Locality as a quality element, while the most influential factor is Common Networks Distribution and Risk Spread. Finally, the most important factors needed to develop synergies in the olive oil supply chain are Export Dynamics and Trust. Therefore, if one factor from the first group is improved, then those factors belonging to the second group will be positively affected.