Δεδομένης της πεπερασμένης φύσης των πόρων της Γης, τα πρότυπα κατανάλωσης των ανεπτυγμένων χωρών αναγνωρίζονται ευρέως ως μη βιώσιμα. Συγκεκριμένα, συνεχώς αποδεικνύεται ότι η υπερκατανάλωση του συμβατικού κρέατος σχετίζεται με ευρύ φάσμα ασθενειών και φέρει αρνητικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Για να ελαχιστοποιήσουν τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις και να εξουδετερώσουν τις αυξανόμενες απαιτήσεις σε πρωτεΐνες, οι βιομηχανίες τροφίμων και η επιστημονική κοινότητα εξερευνούν νέους και εναλλακτικούς πόρους για πρωτεΐνη. Μεταξύ αυτών των εναλλακτικών λύσεων, το εργαστηριακά καλλιεργημένο κρέας αποτελεί μία από τις πιο σημαντικές και βιώσιμες λύσεις.
Στη παρούσα μελέτη θα διερευνηθούν οι στάσεις των καταναλωτών απέναντι στο εργαστηριακά καλλιεργημένο κρέας, οι βασικοί παράγοντες που επηρεάζουν την αποδοχή του καθώς και η ηθική διάσταση της κατανάλωσης του. Οι ερευνητικοί στόχοι θα επιτευχθούν μέσω της συλλογής ποσοτικών και ποιοτικών πρωτογενών δεδομένων. Αναλυτικότερα, τα ποσοτικά δεδομένα συλλέχθηκαν μέσω της διάθεσης διαδικτυακού ερωτηματολογίου σε 207 άτομα στην Ελλάδα ενώ τα ποιοτικά δεδομένα μέσω της πραγματοποίησης διαπροσωπικών συνεντεύξεών σε δέκα άτομα.
Μέσω της ανάλυσης των πρωτογενών δεδομένων εξάγεται το συμπέρασμα πως το ελληνικό καταναλωτικό κοινό, ενώ παρουσιάζει ουδέτερη προς θετική στάση όσον αφορά τη πρόθεση δοκιμής του εργαστηριακά καλλιεργημένου, δεν είναι δεκτικό να εντάξει και να αντικαταστήσει το συμβατικό κρέας με το νέο προϊόν. Παράλληλα διαπιστώθηκε πως η περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση και η εμπιστοσύνη προς την επιστήμη των τροφίμων παρουσιάζουν θετική συσχέτιση με τη διαμόρφωση των στάσεων των καταναλωτών, ενώ η νεοφοβία των τροφίμων αρνητική. Τέλος, η ηθική διάσταση έχει την ισχυρότερη θετική συσχέτιση με τις στάσεις των καταναλωτών ενώ η πλειονότητα θεωρεί το προϊόν μέτρια έως πολύ ηθικό.
Given the finite nature of the Earth's resources, the consumption patterns of developed countries are widely recognized as unsustainable. There is growing evidence that the overconsumption of conventional meat is associated with a wide range of diseases and carries negative environmental impacts. To minimize the environmental impact and counteract the increasing demands for protein, the food industry and the scientific community are exploring new and alternative protein resources. Among these alternatives, laboratory-grown meat is one of the most important sustainable solutions.
This study will explore consumer attitudes towards lab-grown meat, the main factors influencing its acceptance and the ethical dimension of its consumption. The research objectives will be achieved through the collection of quantitative and qualitative primary data. More specifically, the quantitative data were collected through the provision of an online questionnaire to 207 people in Greece, while the qualitative data were collected through interpersonal interviews with ten people.
Through the analysis of the primary data, it is concluded that the Greek consumer, while showing a neutral to positive attitude regarding the intention to test laboratory grown meat, is not receptive to integrate and replace conventional meat with the new product. At the same time, it was found that environmental awareness and trust in food science show a positive correlation with the formation of consumer attitudes, while food neophobia shows a negative correlation. Finally, the ethical dimension has the strongest positive correlation with consumers' attitudes and the majority considers the product to be moderately to very ethical.