Η αιγοπροβατοτροφία είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τον κλάδο της κτηνοτροφίας στην Ελλάδα από την αρχαιότητα. Η συγκεκριμένη γεωργική δραστηριότητα παρά τις μεγάλες αλλαγές που σημείωσε, στήριξε πολλές γενιές Ελλήνων και συνέβαλε στη σημερινή βιοποικιλότητα και στην ανάπτυξη των αγροτικών περιοχών. Η παραγωγή του γάλακτος και των παραπροϊόντων του, όπως το τυρί και το γιαούρτι, παρουσιάζουν ενδιαφέροντα χαρακτηριστικά ως προς τα επίπεδα γεύσης και αρωμάτων καθώς και τη σύνθεση λιπών, πρωτεϊνών, αμινοξέων και λιπαρών οξέων. Επίσης, η ποιότητά τους είναι αδιαμφισβήτητη και συνδέεται σε μεγάλο βαθμό με την ιστορική και πολιτιστική μοναδικότητα μέσω των αλυσίδων παραγωγής, μάρκετινγκ και κατανάλωσης.
Η παρούσα εργασία στοχεύει στη σύνταξη του επιχειρηματικού σχεδίου και για αυτό εξετάζει τη σύσταση (ίδρυση, εγκατάσταση και λειτουργία) τυροκομικής μονάδας στο νομό Αχαΐας με σκοπό την παραγωγή φέτας. Πιο συγκεκριμένα, η δραστηριότητα της μονάδας θα εξειδικεύεται στη δημιουργία ενός προϊόντος υψηλής διατροφικής αξίας, της φέτας, το οποίο δύναται να εμπορεύεται στο εξωτερικό.
Στο πρώτο κεφάλαιο αναλύονται επιγραμματικά τα γενικά στοιχεία αναφορικά με την οικονομική σημασία της αιγοπροβατοτροφίας σε εγχώριο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Παράλληλα, αναλύονται οι προοπτικές και τα προβλήματα του κλάδου. Στο δεύτερο κεφάλαιο γίνεται αναφορά στον κλάδο της γαλακτοπαραγωγού αιγοπροβατοτροφίας στην Ελλάδα καθώς και της εγχώριας βιομηχανίας τυριού. Στο τρίτο κεφάλαιο αναλύονται το όραμα, η αποστολή, τα προϊόντα, καθώς και η σύσταση της επιχείρησης (πχ. θεσμικό πλαίσιο, εσωτερική δομή και στελέχωση). Επίσης, υλοποιείται ο στρατηγικός σχεδιασμός της επιχείρησης με ανάλυση του εξωτερικού περιβάλλοντος (PEST, 5-PORTER και ανάλυση συμπεριφοράς καταναλωτή), καθώς και του εσωτερικού περιβάλλοντος προκειμένου να τονιστούν τα δυνατά και αδύνατα σημεία, οι ευκαιρίες και απειλές (ανάλυση SWOT). Ακολούθως, πραγματοποιείται η τμηματοποίησης της αγοράς, ο προσδιορισμός της αγοράς στόχου η ανάλυση του μίγματος μάρκετινγκ, καθώς και μία αναφορά στην υλοποίηση του μακροχρόνιου στρατηγικού σχεδιασμού της επιχείρησης. Στο τελευταίο κεφάλαιο, πραγματοποιείται η χρηματοοικονομική ανάλυση της επιχείρησης σχετικά με τα αρχικά κόστη εγκατάστασης, τις πηγές χρηματοδότησής, και συγκρίνονται τα οικονομικά αποτελέσματα των εξεταζόμενων σεναρίων.
Sheep and goat farming has been inextricably linked to the livestock sector in Greece since antiquity. This agricultural activity, despite the great changes that it marked, supported many generations of Greeks, and contributed to the current biodiversity and the development of rural areas. The production of milk and its by-products, such as cheese and yogurt, have interesting characteristics in terms of taste and aroma levels as well as the synthesis of fats, proteins, amino acids, and fatty acids. Also, their quality is unquestionable and is largely linked to historical and cultural uniqueness through the chains of production, marketing, and consumption.
The aim of the present study is the preparation of a business plan. It examines the establishment (installation and operation) of a goat breeding unit in Achaia to produce feta. More specifically, the activity of the unit will be specialized in the processing of goat's and sheep's milk, to create the final product of high nutritional value, feta cheese, which can be also traded abroad.
The first chapter briefly analyzes the economic importance of sheep and goat farming at Greek and European level. At the same time, the prospects and problems of the industry are analyzed. The second chapter refer to the Greek sheep and goat industry as well as to cheese industry. The third chapter analyzes the vision, the mission, the products, as well as the composition of the company (e.g., institutional framework, internal structure, and staffing). Also, the strategic planning of the company is implemented with analysis of the external environment (PEST, 5-PORTER, and analysis of consumer behavior), as well as the internal environment to emphasize the strengths and weaknesses, opportunities, and threats (SWOT analysis). Then, the market segmentation, the definition of the target market, the analysis of the marketing mix, as well as a reference to the implementation of the long-term strategic planning of the company are carried out. In the last chapter, the financial analysis of the company is performed regarding the initial installation costs, the sources of financing, and the financial results of the examined scenarios are compared.