Η παρούσα μελέτη εστιάζει στις Διαταραχές του Αυτιστικού Φάσματος (Δ.Α.Φ.) και στον τρόπο με τον οποίο τα πολύ-αισθητηριακά περιβάλλοντα μπορούν να συμβάλλουν στο
σύνολο των θεραπευτικών παρεμβάσεων, που απευθύνονται σε παιδιά που πάσχουν
από αυτισμό. Πιο συγκεκριμένα, σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να διερευνήσει σε
τι βαθμό συμβάλλει η επαφή με τη φύση στα παιδιά και τους εφήβους που ανήκουν στο
φάσμα του αυτισμό και ιδιαίτερα μέσω της ενασχόλησης με τα φυτικά είδη και την
κηποτεχνία. Αρχικά, παρουσιάζεται ένα θεωρητικό υπόβαθρο για να κατανοηθούν
καλύτερα οι έννοιες της Θεραπευτικής Κηπουρικής και του Αυτισμού και στη συνέχεια,
μέσω των ερωτηματολογίων που μοιράστηκαν στα παιδιά, αλλά και των προσωπικών
συνεντεύξεων που πραγματοποιήθηκαν, μπορούν να αξιολογηθούν σε ένα βαθμό η
σχέση τους με τη φύση, το γνωστικό τους επίπεδο καθώς και οι κοινωνικές
αλληλεπιδράσεις τους. Βάσει της έρευνας που έγινε προκύπτει ότι η ενασχόληση με τη φύση μέσω της κηποτεχνίας θα μπορούσε δυνητικά να συνεισφέρει στην ανάπτυξη γνωστικών,
αντιληπτικών, συναισθηματικών, αισθητηριακών και συμπεριφορικών δεξιοτήτων σε
περιπτώσεις παιδιών που ανήκουν στο φάσμα του αυτισμού. Τα περισσότερα παιδιά
που συμμετείχαν στην έρευνα φαίνεται να αντιλαμβάνονται τις εργασίες κηπουρικής,
έχουν καλή σχέση με τα φυτικά είδη και ανταποκρίθηκαν άμεσα στο ερωτηματολόγιο
που τους δόθηκε.
This study focuses on Autism Spectrum Disorders (ASD) and how multisensory environments can contribute to the overall therapeutic interventions aimed at children
with autism. Specifically, the purpose of this research is to see, to what extend contact
with nature contributes to children and adolescents who belong to the autism spectrum
and especially through dealing with plant species and horticulture. First of all, a
theoretical background is presented, to understand the concepts of Healing Gardens
and Autism, and then, through the questionnaires that were distributed to the children
and the interviews that were carried out, the evaluation to some extent of their
relationship with nature, their cognitive level as well as their social interactions.
Based on the research done, it is clear that engaging with nature, through Horticulture,
could potentially contribute to the development of cognitive, sensory and behavioral
skills in cases of children with autism. Most of the children who took part in the survey
seem to understand gardening tasks, have a good relationship with plant species and
respond promptly to the questionnaire given to them.