Ο σκοπός της παρούσας μελέτης είναι να διερευνήσει τους παράγοντες που επηρεάζουν τις επιλογές των Ελλήνων καταναλωτών όσον αφορά τις καινοτόμες και βιώσιμες συσκευασίες για συμπληρώματα διατροφής. Στην Ελλάδα, η ενημέρωση γύρω από αυτές τις συσκευασίες, όπως αποδείχθηκε, είναι αρκετά περιορισμένη. Για αυτόν τον λόγο, αξιοποιήθηκε διεθνής βιβλιογραφία, με στόχο τη συλλογή όσο το δυνατόν πιο σαφής και λεπτομερών πληροφοριών σχετικά με τη στάση των καταναλωτών και τους παράγοντες που διαμορφώνουν τις επιλογές τους αλλά και την προθυμία πληρωμής τους. Η μελέτη βασίζεται σε ποσοτική μεθοδολογία περιλαμβάνοντας τη χρήση ερωτηματολογίων, μέσω των οποίων οι καταναλωτές ενημερώνονται για την τάση των βιώσιμων και καινοτόμων συσκευασιών, την επίδρασή τους στην προστασία του περιβάλλοντος, και τη συμβολή τους στη μείωση των απορριμμάτων. Παράλληλα, οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να απαντήσουν σε ερωτήσεις σχετικά με τα κριτήρια που επηρεάζουν την επιλογή τους για τέτοιου είδους συσκευασίες, τη συχνότητα κατανάλωσης συμπληρωμάτων διατροφής, καθώς και τους λόγους για τους οποίους τα χρησιμοποιούν. Η έρευνα επίσης αξιολογεί τη σημασία της καινοτομίας και της βιωσιμότητας στις συσκευασίες, καθώς και την προθυμία των καταναλωτών να πληρώσουν περισσότερα για τέτοια προϊόντα. Επιπλέον, λαμβάνονται υπόψη δημογραφικά στοιχεία όπως το φύλο, η ηλικία, το επίπεδο εκπαίδευσης, η εργασιακή κατάσταση, το εισόδημα και η κατάσταση του νοικοκυριού. Τα ευρήματα της μελέτης δείχνουν ότι, για το δείγμα που εξετάστηκε, οι πληροφορίες για την καινοτομία στη συσκευασία επηρεάζουν σε σημαντικό βαθμό την τελική απόφαση των καταναλωτών. Αξίζει να σημειωθεί πως η αναγνωρισημότητα της μάρκας και η συχνότητα κατανάλωσης συμπληρωμάτων διατροφής επηρεάζουν αρκετά την προθυμία πληρωμής των καταναλωτών. Παράγοντες όπως η τιμή, η εμφάνιση της συσκευασίας και οι πληροφορίες στην ετικέτα των προϊόντων φάνηκαν να μην επηρεάζουν σε σημαντικό βαθμό την προθυμία πληρωμής τους. Η χρήση συγκεκριμένων διαδικτυακών πλατφορμών όπως αυτή του Twitter για την ενημέρωση σχετικά με συμπληρώματα διατροφής συσχετίζεται με χαμηλότερη προθυμία πληρωμής. Τέλος ένα μεγάλο ποσοστό των καταναλωτών θεωρεί πως οι εταιρείες πρέπει να επενδύσουν περισσότερο σε βιώσιμες και καινοτόμες συσκευασίες όσον αφορά τα συμπληρώματα διατροφής καθώς κι ότι η χρήση τέτοιων συσκευασιών μπορεί να ενισχύσει και να συνεισφέρει θετικά στην εικόνα μιας εταιρείας. Αυτή η μελέτη φιλοδοξεί να αποτελέσει τη βάση για μελλοντική έρευνα σχετικά με τη στάση των Ελλήνων καταναλωτών απέναντι στις καινοτόμες και βιώσιμες συσκευασίες συμπληρωμάτων διατροφής καθώς και στο πως η προτίμησή τους μπορεί να ωφελήσει τόσο τους χρήστες όσο και το περιβάλλον.
The purpose of this study is to investigate the factors that influence the choices of Greek consumers regarding innovative and sustainable packaging for dietary supplements. In Greece, the information around these packages, as it turned out, is quite limited. For this reason, international literature was utilized in order to collect as clear and detailed information as possible about consumers' attitudes and the factors that shape their choices and their willingness to pay. The study is based on a quantitative methodology including the use of questionnaires, through which consumers are informed about the trend of sustainable and innovative packaging, its impact on environmental protection, and its contribution to waste reduction. At the same time, participants were asked to answer questions about the criteria that influence their choice of such packaging, the frequency of dietary supplements consumption, and the reasons why they use them. The survey also assesses the importance of innovation and sustainability in packaging, as well as consumers' willingness to pay more for such products. In addition, demographic data such as gender, age, education level, employment status, income and household status are taken into account. The findings of the study show that, for the sample examined, information concerning innovation in packaging has a significant impact on the final decision of consumers. It is worth mentioning that brand awareness and frequency of dietary supplements consumption have a significant impact on consumers' willingness to pay. Factors such as price, appearance of the packaging and information on the product label did not seem to significantly influence their willingness to pay. The use of specific online platforms such as Twitter for dietary supplements information was associated with lower willingness to pay. Finally, a large percentage of consumers believe that companies should invest more in sustainable and innovative packaging for dietary supplements and that the use of such packaging can enhance and contribute positively to a company's image. This study aims to provide a basis for future research on Greek consumers' attitudes towards innovative and sustainable packaging of dietary supplements and how their preference can benefit both users and the environment.