Στην παρούσα εργασία εξετάζεται η χρήση του φαινομένου της κοινωνικής απόδειξης στην προθυμία επιλογής προϊόντων που φέρουν οικολογική σήμανση. Ειδικότερα, για τις ανάγκες τις έρευνας σχεδιάστηκαν δύο εκδοχές ερωτηματολογίων σε κάθε μία από τις οποίες ενσωματώθηκε διαφορετικό μήνυμα, σκοπός του οποίου ήταν είτε να ενθαρρύνει είτε να αποτρέψει τους ερωτώμενους από την επιλογή προϊόντων με οικολογικές σημάνσεις. Η επιλογή των ερωτώμενων περιορίστηκε μεταξύ δύο προϊόντων, του βιολογικού εξαιρετικά παρθένου ελαιόλαδου και του συμβατικού εξαιρετικά παρθένου ελαιόλαδου καθώς και της βιολογικής τομάτας και συμβατικής τομάτας, πέραν των επιλογών υπήρχε κοινή ενότητα που αφορούσε τη διερεύνηση των διατροφικών προτιμήσεων των καταναλωτών. Μετά την ηλεκτρονική προώθηση των ερωτηματολογίων και τη συλλογή δεδομένων έγινε στατιστική επεξεργασία αυτών μέσω του προγράμματος στατιστικής επεξεργασίας “SPSS Statistics”. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η πιθανότητα επιλογής του βιολογικού εξαιρετικά παρθένου ελαιόλαδου δε διαφοροποιήθηκε σε σχέση με την πιθανότητα επιλογής του ερωτηματολογίου, ενώ στην περίπτωση της βιολογικής τομάτας υπήρξε στατιστικά σημαντική διαφορά μεταξύ της πιθανότητας επιλογής του ερωτηματολογίου και της πιθανότητας επιλογής της βιολογικής τομάτας. Τέλος, παράγοντες όπως η γεύση και το φύλο φαίνεται ότι έχουν στατιστικά σημαντική επίδραση τόσο στην πιθανότητα επιλογή της βιολογικής τομάτας όσο και του βιολογικά εξαιρετικά παρθένου ελαιόλαδου, ενώ στην περίπτωση της πιθανότητας επιλογής του βιολογικού εξαιρετικά παρθένου ελαιόλαδου στατιστικά σημαντική είναι και η επίδραση της ασφάλειας των βιολογικών προϊόντων έναντι των συμβατικά παραγόμενων.
This paper examines the use of social proof in the willingness to choose eco-labelled products. Specifically, two versions of questionnaires were designed for the purpose of the research, each of which incorporated a different message, the purpose of which was to either encourage or discourage respondents from choosing eco-labelled products. Respondents' choice was limited between two products, organic extra virgin olive oil and conventional extra virgin olive oil, and organic tomatoes and conventional tomatoes; in addition to the choices there was a common section exploring consumers' dietary preferences. After the electronic forwarding of the questionnaires and data collection, the questionnaires were statistically processed using the statistical processing program "SPSS Statistics". The results showed that the probability of choosing organic extra virgin olive oil did not differ from the probability of choosing the questionnaire, while in the case of organic tomatoes there was a statistically significant difference between the probability of choosing the questionnaire and the probability of choosing organic tomatoes. Finally, factors such as taste and gender seem to have a statistically significant effect on both the probability of choosing organic tomatoes and organic extra virgin olive oil, while in the case of the probability of choosing organic extra virgin olive oil, the effect of the safety of organic products compared to conventionally produced products is also statistically significant. The results showed that the probability of choosing organic extra virgin olive oil did not differ from the probability of choosing the questionnaire, while in the case of organic tomatoes there was a statistically significant difference between the probability of choosing the questionnaire and the probability of choosing organic tomatoes. Finally, factors such as taste and gender seem to have a statistically significant effect on both the probability of choosing organic tomatoes and organic extra virgin olive oil, while in the case of the probability of choosing organic extra virgin olive oil, the effect of the safety of organic products compared to conventionally produced products is also statistically significant.