Η μέτρηση της εργασιακής ικανοποίησης αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα θέματα
ενδιαφέροντος των επιχειρήσεων και των οργανισμών στις ημέρες μας. Ο κυριότερος λόγος είναι η
κατανόηση της σημασίας των ανθρωπίνων πόρων για την επιχείρηση και κατ’επέκταση η ανάγκη για τη
βέλτιστη δυνατή εκμετάλλευση αυτών. Η εργασιακή ικανοποίηση συνδέεται με την απόδοση του
εργαζομένου η οποία έχει σαν αποτέλεσμα καλύτερα οικονομικά αποτελέσματα για την επιχείρηση.
Η παρούσα πτυχιακή εργασία στοχεύει να μελετήσει το φαινόμενο της εργασιακής ικανοποίησης
και ειδικότερα να εντοπίσει τους παράγοντες ικανοποίησης που αναζητούν οι νεοπροσληφθέντες
εργαζόμενοι σήμερα στην εργασία τους. Για τους σκοπούς της παρούσας έρευνας, η εργασία στηρίζεται στη
θεωρία του νέου ψυχολογικού συμβολαίου και επιχειρεί να προσδιορίσει τους παράγοντες που αναζητούν
σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό οι νεοπροσλαμβανόμενοι εργαζόμενοι σήμερα.
H μέθοδος της έρευνας που ακολουθήσαμε είναι ποσοτική, πρωτογενής έρευνα με τη χρήση
δομημένου ερωτηματολογίου. Συγκεκριμένα στο ερωτηματολόγιο της έρευνας χρησιμοποιήθηκαν ερωτήσεις
από έγκυρα διεθνή ερωτηματολόγια. Oι ερωτήσεις για τους παράγοντες του ψυχολογικού συμβολαίου
(ερωτήσεις 1 και 2) είναι από το ερωτηματολόγιο Psychological Contract Importance Items, όπως ορίζονται
στο άρθρο των Lester, Claire, & Kickul στο ακαδημαϊκό περιοδικό Human Resource Planning (2001). Στη
συνέχεια, οι ερωτήσεις 3, 4 και 5 προέρχονται από το αρθρο «A psychometric assessment of the Malay
version of Meyer and Allen’s organizational commitment measure» των Dr Ali Yusob Md Zain και Dr Roger
Gill, όπως δημοσιεύεται στο περιοδικό Malaysian Management Review, June 1999. Το δείγμα της έρευνας
αποτέλεσαν 101 εργαζόμενοι ανεξαρτήτου ηλικίας και φύλου, οι οποίοι εργάζονται σε έναν οποιονδήποτε
οργανισμό/ επιχείρηση το πολύ έως και 3 χρόνια. Για την επεξεργασία και ανάλυση των δεδομένων των
ερωτηματολογίων χρησιμοποιήθηκε το στατιστικό πρόγραμμα SPSS 17.0.
Όσον αφορά τα αποτελέσματα της έρευνας, το επίπεδο της ικανοποίησης των εργαζομένων από
τους προϊσταμένους αλλά και τους συναδέλφους τους βρίσκεται σε ιδιαίτερα ικανοποιητικό επίπεδο και
παρατηρείται ότι η δίκαιη και αξιοπρεπής μεταχείριση, η αξιοκρατία, η εμπιστοσύνη και ο σεβασμός,
αποτελούν τους παράγοντες με την υψηλότερη σημασία για έναν νεοπροσλαμβανόμενο εργαζόμενο.
Ωστόσο δεν θα έπρεπε να παραλείψουμε τον βαθμό δέσμευσης των εργαζόμενων προς μία επιχείρηση. Σε
αυτή την περίπτωση τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η υποχρεωτική ή υπολογιστική δέσμευση είναι αυτή που
κυρίως κρατά τους εργαζόμενους σε μία εταιρία παρόλο που δεν είναι τόσο ικανοποιημένοι και
συναισθηματικά δεμένοι με αυτή, η ηθική δέσμευση είναι η δεύτερη που κάνει τους εργαζόμενους να
παραμένουν σε μία εταιρία και στην τρίτη θέση ακολουθεί η συναισθηματική.
Τέλος στα συμπεράσματα που προέκυψαν προτείνονται λύσεις όχι μόνο για την διατήρηση της
ικανοποίησης των εργαζομένων αλλά και για την ενίσχυση των παραγόντων που ικανοποιούν τον
εργαζόμενο ώστε η συμβολή τους να είναι μακροχρόνια.
The measurement of job satisfaction is one of the most significant issues of interest of
businesses and organisms today. The main reason is the understanding of the significance
of the human resources for the business and therefore, the need for their best possible
utilization. Job satisfaction is related with job performance, which in turn results in better
financial performance for the company.
The focus of the present thesis is the study of the phenomenon of job satisfaction and
specifically the detection of those satisfaction factors that the newly employed seek in
their job today. For the purposes of this study, this thesis depends on the new theory of
the psychological contract and attempts to define the factors the newly employed seek in
their employment today to a small or large degree today.
The method used is quantitative, primary research with the use of a constructed
questionnaire. Specifically, in the questionnaire of the survey were used questions from
internationally valid questionnaires. The questions concerning the new psychological
contract (questions 1 and 2) are from the questionnaire used in Psychological Contract
Importance Items, as defined by Lester, Claire, & Kickul in Human Resource Planning
(2001). Moving on, questions 3, 4 and 5 come from the article «A psychometric
assessment of the Malay version of Meyer and Allen’s organizational commitment
measure» by Dr Ali Yusob Md Zain and Dr Roger Gill, in Malaysian Management
Review, June 1999. The specimen of the research was 101 employees independently of
age and sex, who work in an organization/company 3 years max. The statistical program
SPSS 17.0 was used for data and questionnaire processing and analysis.
As far as the results of the research are concerned, the level of satisfaction the employees
got from employers and colleagues is quite satisfactory and it is observed that fair and
decent treatment of the employees, meritocracy, trust and respect constitute the factors
that the newly employed value highest. Nevertheless, organizational commitment should
also be included. In this case, the results showed that obligatory commitment or
calculative commitment is what mainly keeps the employees with a company, although
they may not be satisfied or emotionally attached with it, then moral commitment is what
makes employees stay in a firm and finally, emotional commitment.
Finally, in the conclusion solutions are suggested not only to keep the employees satisfy,
but also to tone the factors that satisfy the employees so that their contribution to the firm
is longterm.