Ο κλάδος των οπωροκηπευτικών αποτελεί έναν από τους βασικότερους πυλώνες της ελληνικής οικονομίας. Η ποιότητα των ελληνικών φρούτων και λαχανικών είναι εξαιρετική και εκτιμάται διεθνώς. Επίσης, ο τομές των νωπών οπωροκηπευτικών είναι ένας παραδοσιακός εξαγωγικός τομέας για την Ελλάδα, ο οποίος παρά την κρίση καταγράφει εντυπωσιακές επιδόσεις, αποτελώντας το 32 % των συνολικών αγροτικών εξαγωγών της χώρας.
Αντικείμενο της παρούσας μελέτης, αποτελεί η σύνταξη επιχειρηματικού σχεδίου για την επέκταση μονάδας παραγωγής φρούτων στον τομέα της τυποποίησης, συσκευασίας και εμπορίας φρούτων. Συγκεκριμένα στη μελέτη εξετάζεται όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων της τυποποίησης, συσκευασίας και εμπορίας φρούτων, με σκοπό την αντικειμενική προσέγγιση και την ποσοτική ανάλυση των παραγόντων που επιδρούν σε ένα τέτοιο εγχείρημα, καταλήγοντας σε συμπεράσματα που αφορούν τη βιωσιμότητα και την απόδοση της επένδυσης.
Τα στοιχεία στα οποία βασίστηκε η μελέτη προέρχονται από επιστημονικά άρθρα, ηλεκτρονικές πηγές, άρθρα εφημερίδων, στατιστικές υπηρεσίες και από στοιχεία που συλλέχτηκαν κατόπιν προσωπικής συνέντευξης με επιχειρηματίες του κλάδου.
Η μελέτη χωρίζεται σε δύο μέρη. Στο πρώτο μέρος παρουσιάζονται κάποια βασικά ποιοτικά και ποσοτικά στοιχεία για τα καλλιεργούμενα είδη φρούτων, καθώς και στοιχεία που αφορούν τον τομέα της τυποποίησης, συσκευασίας και εμπορίας των οπωροκηπευτικών στην Ελλάδα. Στο δεύτερο μέρος, παρουσιάζονται η περιγραφή της επιχείρησης, η ανάλυση της επιχειρηματικής ιδέας και η ανάλυση εσωτερικού και εξωτερικού περιβάλλοντος της επιχείρησης. Στη συνέχεια, ακολουθούν η στρατηγική ανάλυση της επιχείρησης και το πρόγραμμα μάρκετινγκ. Ακολουθεί η ανάλυση της χρηματοοικονομικής κατάστασης της πρώτης πενταετίας λειτουργίας. Τέλος, σειρά έχει η αξιολόγηση της επένδυσης και η ανάλυση ευαισθησίας για την επιχείρηση με σκοπό τη συνολική αξιολόγηση του σχεδίου και την εξαγωγή των τελικών συμπερασμάτων.
The fruit and vegetables sector is one of the main pillars of the Greek economy. Greek fruit and vegetables are internationally recognized for their quality. Moreover, the sector of fresh fruit and vegetables is a traditionally exporting one and in spite of the economic crisis, it records impressive performance, accounting for 32% of total agricultural exports of the country.
The aim of the present study, is the development of a business plan for the expansion of a fruit production unit in standardization, packaging and trading of fruit. Specifically, the whole range of activities regarding standardization, packaging and trading are investigated, in order to quantitatively analyze the factors which, influence such a venture and finally leading to conclusions concerning the viability and the Return on Investment (ROI),
The input data of the study were collected from scientific articles, websites, newspaper articles, official offices’ statistical data and from individual interviews with agricultural sector relevant entrepreneurs.
The study is divided into two sections. In the first one, some basic qualitative and quantitative data on the cultivated fruit species are presented, as well as some data on standardization, packaging and trading of fruit and vegetables in Greece. In the second section, the business plan is analyzed along with the internal and external business environment. Then, the business and marketing strategy analysis is presented followed by an analysis of the company’s financial forecast over the next five years. Finally, a review of the investment is conducted and a sensitivity analysis, regarding the overall assessment of the business plan, is presented along with the conclusions.