Η παρούσα μετά-πτυχιακή εργασία αφορά τη μελέτη των προσδιοριστικών παραγόντων αποδοχής και της προθυμίας πληρωμής για μαρούλι παραγόμενο σε θάλαμο κάθετης καλλιέργειας (vertical farm). Ο τρόπος αυτός παραγωγής φυλλωδών λαχανικών, αποτελεί μια τεχνολογική καινοτομία των τελευταίων ετών όπου η καλλιέργεια πραγματοποιείται σε εσωτερικούς κλειστούς χώρους με τεχνητές συνθήκες. Αρκετά καταστήματα λιανικής ανά τον κόσμο έχουν ξεκινήσει την παραγωγή λαχανικών μέσα στο χώρο τους τα οποία στη συνέχεια προσφέρονται προς πώληση στους καταναλωτές.
Για τη συλλογή δεδομένων πραγματοποιήθηκε έρευνα σε δείγμα καταναλωτών με τη μέθοδο της συμπλήρωσης διαδικτυακού ερωτηματολογίου. Εξετάστηκε η προθυμία πληρωμής για τεμάχια μαρουλιού τα οποία έχουν παραχθεί α) χωρίς τη χρήση φυτοφαρμάκων, β) με μηδενικούς ρύπους στο περιβάλλον και γ) σε κάθετες φάρμες.
Με βάση τα αποτελέσματα, οι καταναλωτές έδειξαν να επιθυμούν κατά τις αγορές τους πολλά από τα χαρακτηριστικά των λαχανικών κάθετης καλλιέργειας. Το γεγονός όμως αυτό δεν αντικατοπτρίζεται στο πως αντιμετωπίζουν τη μέθοδο αυτή αλλά και από την δηλούμενη προθυμία πληρωμής τους.
This thesis explores the determinants of acceptance and willingness to pay for lettuce produced in vertical farms. This production method for leafy vegetables is a recent technological innovation where the cultivation takes place indoors, under artificial conditions. Several retailers around the world have started the indoor production and sale of leafy vegetable within their premises.
We collected primary data from a sample of consumers using an online questionnaire. Willingness to pay was elicited for lettuce that has been produced either a) without the use of pesticides, or b) with zero environmental pollutants or c) on vertical farms.
Results reveal that consumers do desire many of the characteristics of vertically grown vegetables when shopping for groceries. However, this fact is not reflected on the way they view this method and also in their stated willingness to pay.