Στην Ελλάδα, η τυροκομία πέρα από μια παραγωγική δραστηριότητα, αποτελεί κομμάτι
της παράδοσης πολλών περιοχών, με τη γνώση και την τέχνη της παραγωγής τυριού να
μεταδίδεται από γενιά σε γενιά. Η παρούσα μελέτη έχει στόχο την πρόταση ενός σχεδίου
δράσης για την εγκαθίδρυση «Δρόμων του Τυριού» στην Πελοπόννησο για την
προώθηση της εγχώριας τυροκομίας και την ανάπτυξη του τυροτουρισμού. Για τις
ανάγκες αυτής της μελέτης, Εταιρείες Τοπικής Ανάπτυξης πρότειναν την πρώτη «κρίσιμη
μάζα» τυροκομικών επιχειρήσεων στην Πελοπόννησο, από τις οποίες συλλέχθηκαν
πληροφορίες αναφορικά με το προφίλ και τις απόψεις τους γύρω από αυτό το σχέδιο
μέσω ηλεκτρονικού ερωτηματολογίου αλλά και δια ζώσης συναντήσεων. Στη συνέχεια
ακολούθησε «Ανάλυση Συμμετόχων» και «SWOT Ανάλυση» με σκοπό την καταγραφή
των φορέων (ποιοι μπορούν να ασκήσουν επιρροή στο έργο αλλά και να επηρεαστούν
από αυτό) και αποτύπωσης του εσωτερικού και εξωτερικού περιβάλλοντος της
Πελοποννήσου αντίστοιχα. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η Πελοπόννησος είναι ιδανική
περιοχή για την ανάπτυξη «Δρόμων του Τυριού», με τις τυροκομικές επιχειρήσεις να
είναι άλλες θετικές, άλλες ναι μεν θετικές αλλά να μην έχουν την υποδομή και το
προσωπικό και άλλες τελείως αρνητικές απέναντι σε αυτό το εγχείρημα. Ακόμα,
διαπιστώθηκε η αναγκαιότητα συνεργασίας με το Υπουργείο Τουρισμού, με τις
επιχειρήσεις τουρισμού της περιοχής, με τις γειτνιάζουσες περιφέρειες (πλην της
περιφέρειας Πελοποννήσου) και με τις Αναπτυξιακές Εταιρείες, ενώ οι δράσεις του έργου
οφείλουν να είναι συμβατές με τις επιδιώξεις του ΥπΑΑΤ, του ΕΛΓΟ – ΔΗΜΗΤΡΑ όσο
και της Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Φέτας και του δικτύου ΟΔΙΠΠΑΦ1με στόχο την
αποφυγή των θεσμικών εμποδίων.
In Greece, cheese-making is more than a productive activity, it is also part of the tradition
of many regions, with the cheese-making know-how being passed down from generation
to generation. The presentation of the key characteristics of dairies in Peloponnese which
will demonstrate the prerequisites to establish the “Cheese Routes” in the region, is the
main research subject of the study. For the needs of the analysis, Local Development
Agencies suggested a “critical mass” of dairies in the Peloponnese, from which
information related to their profile, views and willingness to participate in this project
was collected through survey questionnaires and face-to-face meetings. A stakeholder
analysis and a SWOT analysis were carried out using the survey data, in order to record
the stakeholders, who can influence the project and be influenced by it, as well as the
internal and external environment of the Peloponnese respectively. The results showed
that the Peloponnese is an ideal region for the establishment of «Cheese Routes», with
some dairies being positive, others being positive but lacking infrastructure and staff and
others being completely negative. Furthermore, the necessity for collaboration with the
Ministry of Tourism, tourism businesses in the area, neighboring regions (except the
Peloponnese region) and Local Development Agencies was identified, while the actions
of the project should be compatible with the objectives of the Ministry of Rural
Development and Food, the ELGO-DIMITRA and the Interprofessional Organization of
Feta Cheese and the Network for Environmental Management of Feta Cheese PDO and
Feta PDO byproducts in order to avoid institutional barriers.